loader
آیا می توان از درمان ارتودنسی پیشگیری کرد؟
04 فروردين 1398 ساعت 10:50
ارتودنسی

امروزه تصور می شود درمان ارتودنسی برای اصلاح نا مرتب بودن دندان ها و صرف .....

آیا می توان از درمان ارتودنسی پیشگیری کرد؟



امروزه تصور می شود درمان ارتودنسی برای اصلاح نا مرتب بودن دندان ها و صرف هزینه های گزاف امری اجتناب ناپذیر است. با این حال باید گفت ارتودنسی پیشگیری این امکان را فراهم آورده است تا با مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی و انجام معاینات لازم و عمل به توصیه های دندانپزشک متخصص ارتودنسی و انجام اقدامات درمانی لازم در موقع مناسب از سیم کشی دندان ها در آینده پیشگیری نمود.




ارتودنسی پیشگیری در صورتی با موفقیت همراه است که والدین با مراجعه با متخصص ارتودنسی از او بخواهند تا دندان های کودکان دلبند آن ها را در سنین اولیه زندگی بررسی نموده و در صورت وجود هر گونه مشکلی از نظر ردیف بودن دندان ها، زیبایی دندان ها یا مشکلات فکی و اسکلتی اقدامات لازم را جهت پیشگیری انجام دهد.


اهمیت دندان های شیری و مراقبت از آن ها

دندان های شیری کودکان اهمیت بسیار زیادی دارند و نباید از سلامت آن ها غافل شد. دندانپزشک متخصص ارتودنسی می تواند با کشیدن توالی دار دندان های شیری یا پیشگیری از مکیدن انگشت از بروز بسیاری از مشکلاتی که به درمان ارتودنسی نیاز دارند، پیشگیری کند.

دندانپزشک متخصص ارتودنسی با پیدا کردن علت وجود ناهنجاری در ترتیب دندان ها یا فک و صورت، اقدامات لازم جهت رفع علت را انجام داده و زمینه پیشگیری از بروز مشکلات دندانی و فکی در آینده را فراهم می سازد.

از آن جا که رشد استخوان ها تا یکی دو سال بعد از بلوغ ادامه دارد، امکان تغییر در رشد استخوان  و هدایت این رشد در مسیر طبیعی و صحیح وجود دارد. در صورتی که اشکالی در استخوان ها یا فک کودک وجود داشته باشد می توان از این پتانسیل رشد برای اصلاح عیب های استخوانی مثل ناکافی بودن سایز فک استفاده کرد و از درمان ارتودنسی در آینده پیشگیری نمود. دندانپزشک متخصص ارتودنسی راهنمایی های لازم را در اختیار بیماران قرار خواهد داد.




مراجعه به موقع و منظم به دندانپزشک




برای پیشگیری از درمان ارتودنسی و بهره بردن از ارتودنسی پیشگیری مراجعه منظم و به موقع به دندانپزشک متخصص ارتودنسی اهمیت بسزایی دارد. بهتر است از ابتدای رویش دندان های شیری اولین ملاقات با پزشک متخصص ارتودنسی نیز رقم بخورد. و این چکاپ ها به طور منظم ادامه داشته باشد تا در صورت وجود هر گونه مشکلی بتوان نسبت به رفع آن اقدام نمود. ارتودنسی پیشگیری در رابطه با ناهنجاری های فکی و دندانی با علل ژنتیکی هم کمک کننده است. زیرا در صورت مراجعه به موقع به متخصص ارتودنسی و انجام اقدامات درمانی لازم می توان از بسیاری از جراحی های فک پیشگیری نمود.



احتمال زمین خوردن و وارد شدن ضربه به فک یا چانه کودکان تقریبا همواره وجود دارد. در صورتی که چنین اتفاقی روی داد و این ضربه با شکستن دندان شیری همراه بود، حتما باید به دندانپزشک متخصص ارتودنسی مراجعه نمود زیرا گاهی شکستگی های ریزی در فک به وجود می آید که با احتمال اختلال رشد در فک همراه هستند. در همان زمان کودکی می توان با کمک وسایل بسیار ساده ارتودنسی از این اختلال ها پیشگیری و آن ها را اصلاح نمود. مراجعه دیرهنگام احتمال انحراف استخوان های فک و پیچیده شدن روند درمان را در پی دارد.


 



بررسی وجود دندان های نهفته




مراجعه به دندانپزشک متخصص ارتودنسی در کودکی از نظر پیدا کردن دندان های نهفته هم اهمیت دارد. گاهی تنها با شمردن دندان ها می توان به وجود دندان نهفته پی برد و با انجام اقدامات درمانی لازم ازنامرتبی دندان‌ها و از بین رفتن ریشه دندان‌ها یا حتی كیستیك شدن آن‌ها در آینده و نیاز به اقدامات و درمان ارتودنسی پیچیده پیشگیری کرد.




ممانعت از ایجاد عادت های غلط در کودک




اصلاح برخی از عادت های نادرست کودکان نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از درمان ارتودنسی در آینده دارد. مکیدن انگشت دست یا پا، جویدن ناخن، فشار دادن زبان به سمت دندان های جلو و مکیدن لب ها احتمال ایجاد تغییر در ساختار فک کودک را افزایش می دهند. با اصلاح این عادات می توان از درمان ارتودنسی در آینده اجتناب کرد.




ارتودنسی فقط کارگذاشتن براکت فلزی روی دندان ها و مرتب کردن آن ها نیست، علت یابی به موقع و رفع برخی از مشکلات دندانی و فکی به کمک اقدامات بسیار ساده خود بخش عمده درمان ارتودنسی را تشکیل می دهد. هدف اصلی ارتودنسی پیشگیری از ایجاد تغییرات دائمی غیر صحیح در صورت است.