loader
براکت سرامیکی چیست؟
04 فروردين 1398 ساعت 10:47
ارتودنسی

براکت در درمان ارتودنسی به صورت ثابت بر روی دندان ها فیکس می‎شود.

براکت سرامیکی چیست؟




براکت در درمان ارتودنسی به صورت ثابت بر روی دندان ها فیکس می‎شود. براکت های سرامیکی یا همان براکت همرنگ دندان متشکل از دو قسمت سیم ها فلزی به همراه بریس های برق سفید رنگ هستند. این نوع براکت زمانی استفاده می‎شود که بیمار تمایلی برای دیده شدن ارتودنسی نداشته باشد. براکت های سرامیکی بر روی دندان قرار گرفته و از آنجا که همرنگ دندانهای بیمار هستند، دیگران به سختی آن ها را می‎بینند. این نوع براکت ها در قسمت خارجی دندانها قرار می‎گیرند. براکت های سرامیکی نیز همچون سایر براکت ها با هدف صاف و مرتب کردن دندانها استفاده می‎شوند.




استفاده از براکت های فلزی




براکت های سرامیکی نیز همان سایز و ساختار براکت های فلزی را دارند اما رنگ ها این دو نوع با یکدیگر متفاوت است و به دلیل جلب توجه کمتر، زیبایی فرد را همچنان حفظ می‎کند. قیمت این نوع براکت ها به نسبت انواع فلزی بیشتر است و استفاده از آنها محدودیت دارد. به این معنا که برخی افراد از جمله کسانی که به سیگار اعتیاد دارند و یا به طور مداوم از غذاهای حاوی رنگدانه دار مانند قهوه مصرف می‎کنند، نمی توانند از این نوع براکت ها استفاده کنند. زیرا بریس های همرنگ دندان به مرور دچار تغییر رنگ شده و باید تعویض شوند. تعویض براکت ها نیز مشکلات دیگری از قبیل طولانی شدن مدت درمان، افزایش جلسات ترمیم و ... را به دنبال دارد.




جنس بریس های سرامیکی



براکت های سرامیکی از مواد کامپوزیتی و آلیاژ های سرامیکی تهیه می‎شوند که این مواد شباهت زیادی با مواد پرکننده دندان دارند. برای ساختن براکت هایی از جنس کامپوزیت، از روشی مشابه پر کردن دندان استفاده می‎شود. براکت های سرامیکی به دلیل شباهت زیاد به رنگ دندان، به نام «ارتودنسی نامرئی» نیز خوانده می‎شوند. هر چند در فاصله نزدیک قابل مشاهده هستند.



تنها مزیت استفاده از بریس های سرامیکی، ناپیدا بودن بر روی دندان هاست. اما به مدت زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند. از سوی دیگر این نوع بریس ها شکننده هستند و ممکن است در معرض ترک خوردن و یا شکستگی قرار بگیرند. همچنین بیمار در زمان استفاده از این نوع براکت ها باید احتیاط بیشتری کرده و از شکستن مواد غذایی سخت و سفت خودداری کند.




تاثیر جنس براکتها در درمان ارتودنسی




با توجه به وجود انواع براکت ها، چندین متخصص ارتودنسی نظر خود را در این رابطه اعلام کرده و سپس انتخاب را بر عهده بیمار گذاشته اند. بر این اساس می‎توان از براکت های فلزی در کنار براکت های سرامیکی نام برد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در حالی که براکت های فلزی از استحکام بالایی برخوردارند، نمای آنها ناشکیب است. به طوری که بدون هیچ دقتی قابل مشاهده هستند. این امر موجب بد جلوه دادن دندانها می‎شود. همچنین براکت های فلزی مدت درمان را کوتاهتر و نتیجه را مطلوب تر می‎کنند.




براکت هایی که از جنس سرامیک هستند زیبا اما به مدت درمان بیشتری نیاز دارند و در عین حال در مقایسه با براکت ها فلزی نتیجه ای که در این نوع ارتودنسی حاصل می‎شود، چندان مطلوب بیمار نیست. بنابراین با قاطعیت می‎توان گفت جنس براکت ها تاثیر زیادی بر نحوه درمان، طول مدت درمان و همچنین نتیجه نهایی دارد.