loader
کسب نتیجه بهتر در درمان ارتودنسی
04 فروردين 1398 ساعت 10:46
ارتودنسی

ارتودنسی با توجه به مشکل و میزان ناهنجاری بیمار انجام می شود.

کسب نتیجه بهتر در درمان ارتودنسی




ارتودنسی با توجه به مشکل و میزان ناهنجاری بیمار انجام می شود. اگر چه این درمان به مدت زمان زیادی نیاز دارد، اما اگر میزان ناهنجاری کم باشد، در مدت کمتری می توان بریس ها را از دهان خارج کرد. برای کسب نتیجه بهتر در درمان ارتودنسی باید موارد زیر مد نظر قرار بگیرد:



    انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی




ارتودنتیست نقش زیادی در درمان دندانها دارد. اگر او به کار خود تسلط داشته باشد و از تخصص کافی برای تنظیم بریس و براکت ها، کشیدن دندان، ترمیم دندانها در صورت نیاز و ... برخوردار باشد، نتیجه درمان ارتودنسی مطمئنا بهتر خواهد بود. تبحر و تسلط متخصص ارتودنسی یک موضوع مهم قبل از انجام این روش درمان می باشد. پس زمان انتخاب دندانپزشک، دقت کافی داشته باشید.




     حضور به موقع در مطب دندانپزشک




برای درمان ارتودنسی، در طی دوره های زمانی که دندانپرشک مشخص کرده است، باید به مطب او مراجعه کنید. در این جلسات دندانپزشک به دقت دندانها را بررسی می کند. در صورتی که دندان به درمان نیاز داشته باشد، دندانپزشک شما را از این موضوع مطلع می کند. از سوی دیگر براکت ها باید تنظیم شوند. با نزدیک شدن دندانها به یکدیگر و کم شدن فاصله آنها، فضای بیشتری در بین بریس ها ایجاد می شود که به مرور زمان موجب شل شدن آنها می شود. اگر براکت ها سفت و محکم نشوند، تاثیر ارتودنسی از بین می رود.




    خودداری از همراه بردن خردسالان




زمانی که به مطب دندانپزشکی مراجعه می کنید تا دندانپزشک دندان ها و براکت ها را بررسی کند، از بردن کودکان و خردسالان خودداری کنید. ممکن است با بازیگوشی موجب اختلال حواس در دندانپزشک یا بیمار شوند که نهایتا نتیجه درمان چندان خوشایند نباشد.



    رعایت بهداشت دهان و دندان




ارتودنسی یک روش درمانی طولانی مدت است که در برخی موراد تا پنج سال به طول می انجامد. بنابراین در طی این مدت شما باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. در غیر اینصورت ممکن است دندانها در طی دروه درمان خراب و پوسیده شوند. در نتیجه درمان متوقف می شود و باید دندانهای خراب درمان شوند. این کار تا حد زیادی نتیجه ارتودنسی را تغییر می دهد و ممکن است رضایت بخش نباشد. همچنین اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود، استحکام لثه ها کمتر می شود. از لثه های متورم خون ترشح می شود.




    خودداری از مصرف غذاهای چسبناک




تا زمانی که براکت ها بر روی دندانها قرار دارند، باید از مصرف غذاهای چسبنده یا تنقلاتی همچون شکلات، آدامس یا آبنبات خودداری کنید. غذاهای چسبنده در لابه لای براکت ها می ماند و به دندانها آسیب می رساند. در عین حال جویدن این نوع غذاها به سیم های ارتودنسی صدمه می زند و مدت زمان درمان را افزایش می دهد.




    ارتباط دائم با دندانپزشک




به طور دائم باید با متخصص ارتودنسی ارتباط داشت. در صورتی که مشکلی برای دندانها رخ دهد، دندانپزشک باید در جریان قرار بگیرد. ممکن است یکی از وسایل متصل شده بر روی ارتودنسی، از دندان جدا یا لق شود. در این صورت به ارتودنتیست مراجعه کنید. وسایل کوچکی که به همراه براکت بر روی دندان قرار می گیرد، از پوسیدگی جلوگیری می‌کند. اما اگر همین وسایل لق شوند، شرایط پوسیدگی دندان فراهم می شود.