loader
مزایای استفاده از الاستیک
04 فروردين 1398 ساعت 10:39
ارتودنسی

دندانپزشک ها توصیه می کنند که بیمارانی که درمان ارتودنسی انجام داده اند،

مزایای استفاده از الاستیک




دندانپزشک ها توصیه می کنند که بیمارانی که درمان ارتودنسی انجام داده اند، باید از الاستیک استفاده کنند. در صورتی که الاستیک استفاده نشود، مدت زمان درمان طولانی تر می شود. زیرا از میزان حرکت ریشه دندانها کاسته می شود و در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا نتیجه دلخواه حاصل شود.




دندانپزشک الاستیک را به بیمار توصیه می کند و اما این بیمار است که می تواند هر زمانی که بخواهد از آن استفاده کند. الاستیک ها باید در زمان مسواک زدن و غذا خوردن بیرون آورده شوند، اما بلافاصله پس از صرف غذا و مسواک زدن بهتر است مجدد بر روی براکت ها قرار بگیرند.



این بندهای کشی موجب فشار بر براکت ها می شوند. زمانی که فشار براکت ها بر روی دندانها کمتر شده است، کش الاستیک می تواند این کاهش فشار را جبران کند. بهتر است به صورت شبانه روز و هفت روز هفته از الاستیک استفاده شود. در صورتی که کش الاستیک پاره شد، باید بلافاصله یکی جایگزین آن شود. همچنین توصیه می شود اگر یک روز امکان استفاده از الاستیک وجود نداشت (حضور در مهمانی، جلسه و ...) حتما روز بعد به جای یک الاستیک، از دو عدد استفاده شود.





نحوه استفاده از الاستیک




کش های الاستیک باید دندانهای فک بالا و پایین را به یکدیگر متصل کند. برای این کار باید آنها را به یک قلاب بر روی براکت ها قرار داد. عموما براکت ها به نحوی طراحی و نصب می شوند که مکان بخصوصی برای جایگذاری الاستیک بر روی آنها وجود دارد. بنابراین این کش ها باید به گونه قرار بگیرند که زمینه لازم برای حرکت دندانهای بالایی و پایینی به سمت موقعیت مناسب را فراهم کنند. در طی روز باید دو بار الاستیک تعویض شود. بهتر است یکبار قبل از خواب و بلافاصله پس از بیدار شدن الاستیک را عوض کرد. هر چه زمان بیشتری از درمان ارتودنسی می گذرد، اندازه و سایز الاستیک کوچکتر می شود که متخصص ارتودنسی سایز آن را مشخص می کند.