loader
توس موس (CPP-ACP) چیست؟
25 اسفند 1397 ساعت 04:41
دندانپزشکی

پوسیدگی دندان بسیار مهم است، زیرا ممکن است موجب تخریب نسوج دندانی شود

توس موس (CPP-ACP) چیست؟


 


پوسیدگی دندان بسیار مهم است، زیرا ممکن است موجب تخریب نسوج دندانی شود. پوسیدگی‌های شدید برای افراد دردناک خواهد بود. پوسیدگی‌های دندانی در اثر عادت‌های غلط، درست استفاده نکردن از مواد بهداشتی و اختلالات دندانی ایجاد می‌شوند. البته زمینه‌های ارثی و تغذیه را نیز نباید نادیده گرفت.


 


برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی‌ها می‌توان از انواع دهان شویه‌ها استفاده کرد. ماده‌ دیگری نیز به نام توس موس وجود دارد که دقیقاً با همین هدف استفاده می‌شود. توس موس (Tooth-Mousse) در واقع یک نوع خمیر دندان است؛ البته یک خمیر دندان ضد حساسیت. افراد می‌توانند آن را از داروخانه‌ها تهیه و در خانه از آن استفاده کنند. این ماده حاوی فلوراید، کلسیم و همچنین فسفات است که خاصیت ضد پوسیدگی دارد و مقاومت دندان‌ها را بیشتر می‌کند. البته این نوع خمیر دندان بدون فلوراید هم در بازار موجود است.


 


این خمیر دندان برای بچه‌های بالای دو سال که دندان‌ آنها دچار پوسیدگی باشد، استفاده می‌شود. توس موس تنها برای کودکان نیست. زنان باردار، افرادی که تحت درمان رادیوتراپی یا شیمی درمانی و یا مبتلا به خشکی دهان هستند نیز می‌توانند توس موس را به کار ببرند.


 


افرادی که جراحی لثه داشته‌اند و بیماران با پوسیدگی شدید دندانی نیز ممکن است به استفاده از این خمیر دندان نیاز پیدا کنند. توس موس می‌تواند برای بر طرف لکه‌های سفید روی دندان‌ها و کاهش حساسیت‌ دندان‌ها پیش یا پس از بلیچینگ و برخی درمان‌های دیگر کاربرد داشته باشد.‌


 


افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند می‌توانند با هدف پیشگیری از پوسیدگی‌های ثانویه در اثر وجود وسایل ارتودنسی از این خمیر دندان ویژه استفاده کنند. در طی درمان ارتودنسی دندان‌ها نیاز به مراقبت مخصوص دارند که با استفاده از وسایل بهداشتی کمکی می‌توان این کار را انجام داد. بیشتر مردم از وجود چنین ماده‌ای بی اطلاع هستند و بیشتر افراد فکر می‌کنند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان کفایت می‌کند.


 


به طور کل، اگر یک بیمار تحت درمان ارتودنسی می‌خواهد نتیجه مثبتی از درمان خود بگیرد، باید از دندان‌های خود به خوبی مراقبت کند و به تمام توصیه‌های دندانپزشک متخصص ارتودنسی عمل کند. این درمان بسیار به مراقبت‌های بیمار وابسته است. همان طور که گفتیم استفاده از مواد و وسایل کمکی می‌تواند فرد را در رسیدن به بهداشت بیشتر یاری کند.