loader
راه درمان همپوشانی دندانها
24 اسفند 1397 ساعت 03:48
دندانپزشکی

به واسطه پیشرفت علم و فناوری در پزشکی و مراقبت دهان و دندان،

به واسطه پیشرفت علم و فناوری در پزشکی و مراقبت دهان و دندان، درمان‌های بسیاری پیشنهاد می‌شود که مورد بررسی قرار می‌گیرد.


 


مرحله اول: تشخیص


 


ابتدا با مراجعه به پزشک متخصص، فک، دهان و دندان‌های شما اسکن شده و تصاویر اشعه X برداشته می‌شود. سپس با تحلیل و بررسی موارد تخریبی، فرایند درمان مشخص می‌شود.


 


مرحله دوم: مدت زمان درمان


 


در درمان همپوشانی بیش از حد دندانها، سن و سال بیمار به اضافه سختی یا نرمی همپوشانی بسیار مهم است و نیازهای منحصر به فرد ارتودنسی بیمار، روش درمان را تعیین می‌کند.


 


روش‌های درمان:


 


ابزار اصلاح نامرتبی دندان‌ها



بریس و دستگاه‌های متحرک



کشیدن دندانهای نافرم



عمل جراحی برای تغییر فرم فک و دندان


 


تشریح برخی از راه‌های درمانی:


 


اولین راهکار رفع همپوشانی بیش از حد دندانها، که بوسیله ارتودنتیست برای موارد اورجت پیشنهاد می‌شود، ابزار Herbst است. این وسیله ثابت و نمی‌توان هر موقع و با اختیار آن را خارج کرد. یکی از مزایای این ابزار، کشیدن فک و دندان‌های پایین به سمت جلو است. لذا پیشنهاد می‌شود، این وسیله در سنین نوجوانی بخاطر نرمی دهان و فک استفاده شود.


 


دومین راهکار استفاده از هدگیر است. شاید ظاهر مضحک این وسیله نتواند سلیقه بیمار را جلب کند، اما یکی از ابزارهای مفید و کارآمد است که نتیجه مشابه Herbst را ایجاد می‌کند. مزیت این وسیله در آن است که می‌توان برای مدت معنی از آن استفاده کرد.


 


سومین روش رفع همپوشانی بیش از حد دندانها، کش های ارتودنسی است که در رنگ‌های مختلف تولید شده است. این کش ها از جنس پلاستیک هستند و با اتصال به قلاب براکت‌های ویژه، نصب می‌شود.


 


چهارمین روش کشیدن دندان است. برخی از دندان‌ها به واسطه عدم جابجایی و شکل گیری مناسب و اصلاح اورجت نیاز به کشیدن آن دارند. این راه‌حل برای بزرگسالان متداول‌تر است.


 


جراحی ارتودنسی پنجمین راهکار مناسب است. در بعضی موارد فک بیمار با درمان ارتودنسی جابجا نشده و نیاز است بیمار زیر نظر جراح متخصص تحت درمان جراحی فک قرار گیرد. بخصوص در صورتی که فک پایین یک بزرگسال به اندازه کافی رو به جلو رشد نکرده باشد. در این حالت است که پزشک این جراحی را برای رسیدن به نتیجهٔ مورد نظر پیشنهاد می‌دهد.