loader
عوارض ناشی از درمان ارتودنسی
23 اسفند 1397 ساعت 02:57
ارتودنسی

اگر درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی و به طور صحیح انجام شود

عوارض ناشی از درمان ارتودنسی


 


اگر درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی و به طور صحیح انجام شود عوارض آن بسیار محدود می شود اما آنچه که به عنوان عوارض درمان ارتودنسی در جامعه مطرح است، عمدتا مربوط به عوارض درمان هایی است که توسط افراد فاقد صلاحیت انجام شده از جمله عوارض مهم درمان ارتودنسی برگشت درمان ارتودنسی می باشد که در دو گروه کلی به مشکلات فکی و جابه جایی دندان ها تقسیم می شود.


 



مشکلات فکی درمان شده در دوران رشد با اتمام دوره رشد تغییری پیدا نمی کنند. این درمان ها معمولا زمانی انجام می شوند که بلافاصله بعد از آن درمان ارتودنسی ثابت انجام شود تا کنترل مناسب برای پیشگیری از خطر برگشت صورت گیرد.با بالغ شدن فرد امکان تغییر در شکل کلی فک بالا و پایین در جهت مثبت یا منفی، کاهش قابل ملاحظه ای پیدا می کند.حرکت و جابه جایی دندان ها در تمام سنین قابل انجام است. درمان صحیح و کامل ارتودنسی در ۹۵درصد موارد برگشت عمده ای ندارد، ولی تغییرات بسیار خفیف بعد از درمان ارتودنسی لازم و بخشی از روند تکاملی است.


 



از دیگر عوارض درمان ارتودنسی تحلیل یا کوتاه شدن طول ریشه است، احتمال تحلیل و کوتاه شدن ریشه در بیماران ارتودنسی بسیار کم و بین سه تا پنج درصد موارد است.