loader
عصب کِشی یا عصب کُشی؟
22 اسفند 1397 ساعت 01:07
دندانپزشکی

مردم معمولا درمان ریشه دندان را با نام عصب کِشی یا عصب کُشی می شناسند

عصب کِشی یا عصب کُشی؟



مردم معمولا درمان ریشه دندان را با نام عصب کِشی یا عصب کُشی می شناسند در صورتی که هر دوی این اصطلاحات اشتباه و لفظ صحیح آن «درمان ریشه» است، اما در میان این دو مورد هم واژه عصب کِشی کمی بهتر به نظر می رسد، زیرا طی این درمان، عروق اعصاب را قطع می کنند.


 


با اشاره به علائم درگیر شدن پالپ دندان درد شدید، مشخص ترین علامتی است که نشان می دهد مشکل به پالپ دندان رسیده و در بسیاری از موارد هم این دردها هنگام شب بروز می کند.


این بخش دندان از عروق اعصاب و بافت همبندی تشکیل شده که قسمتی از آن هم عصب است.


بنابراین هنگام درمان ریشه دندان این طور نیست که فقط عصب دندان خارج شود و به اجزای دیگر کاری نداشته باشیم.


این آخرین مرحله کار نیست



یکی از اشتباهاتی که در این زمینه وجود دارد، بی توجهی به دندانی است که تحت درمان ریشه قرار گرفته. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: پس از درمان ریشه به بیمار گفته می شود بعد از گذشت چند روز تا یک هفته و حداکثر تا ۲۰ روز بعد برای ترمیم اقدام کند. به این معنی که باید به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان را پر کند و گاهی حتی لازم است دندان روکش هم بشود.


 


به بیماران توصیه می شود در مدتی که دندان تحت درمان ریشه قرار گرفته و خمیر پرکردگی موقت یا پانسمان موقت روی دندانشان گذاشته شده، توجه بیشتری داشته باشند و فشار زیادی روی دندان وارد نکنند.


اما در صورتی که بیمار در مدت مشخص مراجعه نکند  ممکن است خمیرهای پانسمان به دلیل این که قدرت کافی ندارد، خرد شده و از بین برود و در نتیجه بعضی از قسمت های دندان که بیشتر با غذا تماس پیدا می کند نیز دچار شکستگی شود. این شکستگی نسج دندان نیز چون در بیشتر موارد به صورت اریب اتفاق می افتد، به قسمت زیر لثه ختم می شود و با توجه به این که برای ترمیم هم حتما لبه های ترمیم باید بالای لثه باشد، در چنین شرایطی باید یک درمان جراحی لثه هم برای بیمار انجام شود.