loader
مهم ترین مشکلات ارتودنسی دندان
01 اسفند 1397 ساعت 18:01
ارتودنسی

مهم ترین مشکلات ارتودنسی که لزوم مراجعه به متخصص را بیان می کند

مهم ترین مشکلات ارتودنسی دندان


 


مهم ترین مشکلات ارتودنسی که لزوم مراجعه به متخصص را بیان می کند 


 


اردتودنسی دندان یکی از مهم ترین و اساسی ترین شاخه های تخصص در دندانپزشکی است. حوزه درمانی این تخصص رسیدگی به تغییرات چیدمان دندان و نحوه قرارگیری دندان ها نسبت به فک دیگر و همین طور چگونگی رشد فک بیمار می باشد.


 


از آنجایی که ارتودنسی یک تخصص است پس اگر در این حوزه مشکلی وجود داشته باشد باید به متخصص اردتودنسی مراجعه شود. دقت شود که نادرست بودن انتخاب متخصص ارتودنسی علاوه بر اینکه سبب تلف شدن وقت و هزینه خواهد شد ، می تواند مشکلات جبران ناپذیری برای فک و دندان به دنبال داشته باشد.


 


اساسی ترین مشکلات ارتودنسی


 


مشکلات و عارضه های بسیاری وجود دارد که می تواند سبب مراجعه فرد به متخصص ارتودنسی گردد. اگر مشکلات ارتودنسی دندان به موقع درمان نشود ممکن است ناهنجاری های فراوانی را سبب شود. پس برای درمان مشکلات ارتودنسی مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی مناسب و همین طور متخصص دارای صلاحیت کاری است که بیمار باید انجام دهد.


 


 


1- رشد نامناسب فک بیمار


 


طبق نظر متخصصان بهترین سن برای درمان مشکلات ارتودنسی 7 سالگی است. از آنجایی که اکثر مشکلات ارتودنسی تحت الشعاع رشد فک هستند ، در سنین پایین آسان تر و راحت تر درمان می شوند. درمان در سنین پایین تر در بیشتر موارد باعث کوتاه شدن طول درمان و همچنین کمتر شدن هزینه درمان می گردد.


 


2- نا مرتب بودن دندان ها


 


همیشه گفتیم که داشتن لبخندی دلنشین در گرو داشتن دندان هایی زیباست. پس نا مرتب بودن دندان ها ممکن است موجب ناراحتی و پایین بودن میزان اعتماد به نفس فرد شود. به همین منظور می توان با مراجعه به ارتودنس متخصص این مشکلات را درمان کرد.


 


در بسیاری از موارد علاوه بر نا مرتب بودن دندان ها فواصل بین دندان ها خود می تواند عاملی برای مراجعه به پزشک باشد که با روش هایی نظیر لمینت قابل درمان خواهد بود.



3- خالی بودن جای دندان های کشیده


خالی بودن جای دندان های کشیده یا به عبارتی بی دندانی یکی از عمده ترین دلایل مراجعه به ارتودنس جهت درمان بی دندانی است. روشی که امروزه برای درمان این مشکل به کار می رود روش هایی مثل ایمپلنت دندان ، بریج دندان و … می باشد. انتخاب یک دندانپزشک حاذق برای درمان مشکل بی دندانی یک امر ضروری است.


 


چون در برخی موارد درمان بی دندانی ممکن است با جراحی همراه شود. علاوه بر این ایمپلنت دندان از جمله مواردی است در بحث بهداشت دهان و دندان که می بایست توسط پزشکان متخصص صورت گیرد.


 


علت تاکید داشتن این مقاله به انتخاب دندانپزشک ماهر به این خاطر است که در بحث هایی مانند ایمپلنت بررسی تراکم استخوان فک و مطالعات دیگر بر روی فک بیمار مطرح می گردد که باید هم جانب پزشک و هم از جانب بیمار جدی گرفته شود.



4- مشکلات مربوط به رعات بهداشت دهان و دندان


 


از آنجایی که رسیدگی به دندان های کج و نا مرتب و درمان این مسائل از جمله فعالیت های حوزه ارتودنسی است، پس مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان هم می تواند سبب مراجعه بیمار به پزشک ارتودنس گردد.


 


 


از جمله مشکلاتی که در حیطه بهداشت دهان و دندان ، نامرتب بودن دندان ها می تواند به دنبال داشته باشد مشکلات مربوط به نخ کشیدن دندان و مسواک زدن صحیح است. پس می توان گفت عدم توانایی در تمیز کردن دندان ها می تواند عاملی برای مراجعه به متخصص ارتودنسی باشد.


 


5- مشکلات مربوط به جویدن غذا


 


برای داشتن تغذیه مناسب علاوه بر داشتن دندان هایی سالم نیازمندیم دندان هایی داشته باشیم که سر جای خود باشند و بتوانند عمل جویدن و آسیاب کردن را انجام دهند. عدم توانایی در جویدن مناسب غذا ممکن است مشکلاتی از قبیل نارحتی های معده ، مشکلات گوارشی و … را به دنبال داشته باشد. لذا می توان گفت هر گونه اختلال در تعادل دندان ها می تواند مسئله جویدن غذا را دچار مشکل کند.