loader
عوامل شکست ایمپلنت دندان چه هستند؟
22 اسفند 1397 ساعت 01:38
ایمپلنت

ایمپلنت‌های دندان با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند ممکن است در ۵ درصد از مواقع دچار شکست شوند.

عوامل شکست ایمپلنت دندان چه هستند؟



ایمپلنت‌های دندان با وجود مزایای بسیار زیادی که دارند ممکن است در ۵ درصد از مواقع دچار شکست شوند. در این بخش، نگاهی به دلایل و چگونگی شکست ایمپلنت دندان می‌اندازیم. عوامل شکست ایمپلنت دندان عبارتند از:


 


عفونت: یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها و بیماری‌های لثه، بیماری پریودنتال است که به علت عدم رعایت بهداشت و ایجاد پلاک روی سطوح دندان به وجود می‌آید. این عفونت باعث تحلیل رفتن بافت لثه و استخوان می‌شود. وقتی بافت‌های حمایت کننده ایمپلنت (لثه و استخوان) از بین بروند منجر به اتفاق فاجعه آمیز شکست ایمپلنت می‌شود.


 


ساختار و کیفیت استخوان: یکی از شرایط و الزامات انجام ایمپلنت دندان این است که بیمار استخوان سالم و کافی داشته باشد. در صورت پایین بودن کیفیت و کمیت استخوان، عمل ایمپلنت دندان به شکست منتهی می‌شود.


 


فشار بیش از حد: اگر شرایط پزشکی بیمار مساعد باشد، دندانپزشک برای کوتاه‌تر و کمتر کردن زمان درمان و تعداد جراحی‌ها تصمیم می‌گیرد از روش بارگزاری فوری ایمپلنت استفاده کند. در این روش، تاج و روکش دندان در همان جلسه اول روی ایمپلنت قرار می‌گیرند. در روش ایمپلنت فوری، ایمپلنت زمان کافی برای ادغام با استخوان فک را ندارد به همین دلیل، فشار و بار اضافی منجر به شکست ایمپلنت می‌شود.


 


سلامت عمومی: در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دچار بیماری‌های خود ایمنی، پوکی استخوان، سرطان، کم خونی و فقر آهن هستند، درصد شکست ایمپلنت دندان بسیار بالاست. زیرا تمام ارگان‌ها و بافت‌های بدن در تعامل با هم قرار دارند و عدم سلامت هر یک بر دیگری اثر می‌گذارد.


 


استعمال دخانیات و سیگار: حفظ سلامت دهان و دندان، نیاز به اکسیژن کافی دارد. هنگامی که فرد، سیگار و دخانیات مصرف می‌کند، این جریان حیاتی در بدن محدود شده و در نتیجه، توانایی بدن برای بهبود دوران نقاهت بعد از قرار دادن ایمپلنت مختل می‌شود که خود منجر به شکست ایمپلنت دندان خواهد شد.


 


عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: عدم مراقبت‌ از ایمپلنت و رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به حضور باکتری در دهان، بیماری‌های لثه، التهاب و عفونت می‌شود. عفونت‌ها و باکتری‌ها باعث شکست ایمپلنت دندان می‌شوند.


 


آسیب به بافت و عصب: حین عمل جراحی ممکن است به عصب‌های اطراف ایمپلنت آسیب وارد شود که در این صورت، بیمار احساس بی‌حسی در نواحی گونه، زبان، چانه و لب می‌کند. غالباً آسیب به عصب و بافت به دلیل عدم مهارت دندانپزشک در قرار دادن ایمپلنت نزدیک به عصب رخ می‌دهد.


 


مهارت دندانپزشک: یکی از مهمترین عوامل موفقیت و شکست ایمپلنت، مهارت، تجربه و دانش به روز جراح دندانپزشک در زمینه ایمپلنت درمانی است.