loader
روش مدیریت یک ایمپلنت شکسته در استخوان
21 بهمن 1397 ساعت 18:10
ایمپلنت

سه راه حل برای مدیریت شکستگی فیکسچر پیشنهاد شده است :

روش مدیریت یک ایمپلنت شکسته در استخوان



سه راه حل برای مدیریت شکستگی فیکسچر پیشنهاد شده است :




۱- خارج کردن قسمت باقیمانده و قرار دادن یک ایمپلنت جدید




۲- حفظ قسمت شکسته فیکسچر در استخوان و ساخت یک رستوریشن متکی بر دندان های باقیمانده ( مثلا یک بریج )



۳- حفظ قسمت شکسته و انجام روشی پروتزی برای ساخت یک رستوریشن جدید




مراحل انجام شده برای یک بیمار با شکستگی فیکسچر



بیمار با شکایت کنده شدن روکش ایمپلنت ناحیه مولر اول سمت چپ فک بالا مراجعه کرده و خواستار چسباندن مجدد روکش یا ساخت روکش جدید در صورت امکان است. روکش از نوع متال سرامیک است و حدود ۸ سال پیش در یک کلینیک برای بیمار قرار داده شده است.



گرافی پانورامیک بیمار نشان دهنده ایمپلنت شکسته در استخوان و همچنین پیچ اباتمنت شکسته شده است. بیمار دارای پارافانکشن بوده است ولی به توصیه دندانپزشک معالج جهت استفاده از اپلاینس اکلوزالی توجهی نکرده است.

قسمت باقیمانده پیچ شکسته اباتمنت با سوند از داخل فیکسچر برداشته شد. با توجه به اینکه برای قرارگیری ایمپلنت شکسته از سینوس لیفت برای تامین فضا استفاده شده بوده است ، در صورت خارج کردن قسمت شکسته از استخوان احتمال تخریب وسیع و نیز باز شدن سینوس وجود دارد ، در عین حال نیاز به جراحی وسیعی است که شرایط سیستمیک بیمار این اجازه را نمی دهد.
 
بیمار هم تمایلی به روش نگه داشتن فیکسچر شکسته در استخوان و ساخت یک بریج متکی بر دندان های پرمولر دوم و مولر دوم ندارد و نمی خواهد دندان پرمولر دوم تراش خورده و به عنوان پایه بریج استفاده شود.

بنابراین تصمیم به ساخت یک پست ریختگی با استفاده از فضای داخل فیکسچر گرفته شد . اگرچه ریسک احتمال خارج شدن پست به دلیل کوتاه بودن طول آن برای بیمار توضیح داده و توسط او پذیرفته شد.

فضای داخلی فیکسچر با فرز الماسی توربین و با آب فراوان – جهت جلوگیری از ایجاد حرارت زیاد –  کمی آماده سازی شد تا رزوه های داخلی حذف شود و نیز یک شیار افقی به عنوان آنتی روتیشن داخل آن آماده سازی گردید.
 

قالبگیری توسط ماده قالبگیری پلی وینیل سایلوکسان انجام شد ( روش غیر مستقیم در ساخت الگوی پست ریختگی ) .

پست ریختگی آماده گردید.اطراف ایمپلنت با قرارگیری نخ کنار زننده بسیار نازک ، لثه به آرامی کنار زده شد و پست با سمان رزینی داخل فیکسچر سمان شد.


سپس فیکسچر و پست چسبانده شده برای ایجاد اثر فرول مناسب با فرز الماسی توربین و آب زیاد تراش داده شد.



قالبگیری برای روکش با ماده قالبگیری سیلیکون افزایشی انجام شد.



روکش متال سرامیک آماده شد و بعد از امتحان برای اطمینان از نشستن مناسب رادیوگرافی بایت وینگ گرفته  و بعد از اطمینان در جای خود سمان شد.



اکلوژن به صورتی روی روکش تنظیم شده بود تا هم درماکزیمم اینترکاسپیشن و هم حرکت های طرفی از تماس خارج باشد تا نیروی وارد بر آن کاهش پیدا کند.

 
فالوآپ سه ساله شرایط مناسب روکش و ایمپلنت و استخوان اطراف را نشان داد.