loader
اصول اولیه مسواک زدن
16 بهمن 1397 ساعت 16:46
دندانپزشکی

بهداشت دهان و دندان برای داشتن دهان و لبخندی سالم ضروری است....

اصول اولیه مسواک زدن



بهداشت دهان و دندان برای داشتن دهان و لبخندی سالم ضروری است. ما در این مطلب چند نکته مهم درباره مسواک زدن دندان ها را بررسی کرده ایم که پیشنهاد می کنیم در ادامه مطالعه کنید.



1. وقت گذاشتن




رابرت روش (Robert Roesch)، سخنگوی آکادمی عمومی دندانپزشکی DDS می گوید: "بیماران عموما فکر می کنند زمان بیشتری را نسبت به آنچه که واقعا صرف مسواک زدن می کنند به این کار تخصیص می دهند."



اکثر مردم کمتر از یک دقیقه را صرف مسواک زدن می کنند.
دندان ها باید حداقل دو بار در روز و هر بار در حدود دو دقیقه مسواک زده شوند.



بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله دندانپزشکی دسامبر 2016، مسواک زدن کمتر از دو بار در روز به طور قابل توجهی شانس شما را برای ابتلا به پوسیدگی دندان افزایش می دهد.



2. مسواک مناسب



مسواک خود را با دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که مسواک شما خیلی بزرگ نباشد و آنقدر هم کوچک نباشد که به برخی قسمت های دهانتان نرسد. همچنین نوع الیاف مسواک را نیز بررسی کنید: مسواکی که دارای الیاف نرم باشد یک مسواک ایده آل است.
مسواک دستی یا الکتریکی؟




شهزاد شیخ (Shehzad Sheikh, DMD)، دندانپزشک مرکز استرلینگ ویرجینیا می گوید: هر دو مسواک دستی و الکتریکی می توانند کارایی خوبی داشته باشند. با این حال، مسواک برقی ممکن است با قدرت بیشتری پلاک های دندان را نسبت به مسواک های دستی از بین ببرد.



دکتر شیخ مسواک برقی را تنها به یک دلیل ساده توصیه می کند و آن این است که آنها دارای تایمر هستند. او می گوید: "تایمر به کاربر اجازه می دهد تا بداند که چقدر زمان را صرف مسواک زدن نموده است."در پایان دو دقیقه، ارتعاش یا چرخش مسواک به راحتی متوقف می شود.



مسواک زدن دندان ها
چند راهکار مناسب برای مسواک زدن دندان ها



هنگامی که مسواک مناسب خود را انتخاب کردید، گام های دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای حصول اطمینان از درست مسواک زدن دندان هایتان بردارید که به شرح زیر هستند.



3. خمیر دندان مناسب کنید

به دنبال خمیر دندانی باشید که حاوی فلوراید باشد چرا که این نوع خمیردندان ها به قوی تر شدن و محافظت از دندان هایتان در برابر پوسیدگی کمک می کنند.



4. به طور صحیح مسواک بزنید



دکتر روسش (Dr. Roesch) می گوید: "استفاده از حرکت عقب و جلو، باعث می شود که لثه ها پس روی کنند و لذا ریشه دندان آشکار شده و دندان ها حساس شوند.



دندان های خود را با زاویه 45 درجه در یک حرکت دایره ای مسواک بزنید.



هر سه طرف دندان ها (خارجی، داخلی و سطوح جویدن) باید با دقت زیاد مسواک زده شوند. درون دیواره های دندان های جلویی را می توان در یک حرکت رو به جلو و عقب مسواک زد.



5. زبانتان را از یاد نبرید




مسواک زدن زبان می تواند باکتری هایی ایجاد کننده بو را که به نوبه خود باعث بوی بد دهان می شوند نابود کند.



6. استفاده از نخ دندان



این مرحله اغلب نادیده گرفته می شود، اما در واقع یک مرحله ضروری است. غذا می تواند بین دندان ها گیر کند و لذا تنها با مسواک زدن نمی توان آن ها را ار بین برد. پس از چسبیدن غذا به شیارهای دندان، ذرات غذایی می توانند به باکتری های ایجاد کننده حفره تبدیل شوند، بنابراین استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در روز لازم است.



استفاده از نخ دندان برای اولین بار می تواند باعث خونریزی و تحریک شود، اما نباید ان را کنار بگذارید. لثه ها در طول زمان سخت تر می شوند و انجام این کار به طور مرتب می تواند به بهبود دهان و دندان شما کمک کند.



اول نخ دندان بکشیم یا اول مسواک بزنیم؟




با توجه به تحقیقات منتشر شده در سال 2015 در مورد بهداشت دهان و دندان، ابتدا از نخ دندان استفاده کنید و سپس مسواک بزنید. این امر به شما کمک می کند تا از شر پلاک های دندان خلاص شوید.



7. شستشو با دهانشویه



استفاده از دهانشویه می توانند قبل یا بعد از مسواک زدن ذرات غذا را از بین ببرند، بوی بد دهان را سرکوب کنند، باکتری های موجود در دهان را کاهش دهند و عطر تازه ای به دهان ببخشند.




8. به طور مرتب مسواک خود را تعویض کنید




مردم معمولا فراموش می کنند که مسواک شان را تعویض نمایند، اما این کار باید هر سه تا چهار ماه انجام شود. چرا که نه تنها الیاف مسواک ها پس از این بازه زمانی دیگر به درد نمی خورند، بلکه باکتری های مضر موجود بر روی مسواک می توانند به عفونت منتهی شوند.