loader
چرا دندانپزشکی پرخطر است؟
08 خرداد 1399 ساعت 16:06
دندانپزشکی

رعایت نکردن پروتکل‌های دندانپزشکی در دوران کرونایی

از آنجا که چشم‌ و دهان و بینی راه‌های اصلی ورود ویروس کرونا به بدن انسان است،‌ نزدیک بودن بیش از اندازه صورت دندانپزشک و بیمار احتمالا می‌تواند زمینه انتقال ویروس را فراهم کند.


دندانپزشک و بیمار هر دو ممکن است ممکن است ناقل ویروس باشند، رعایت نکردن پروتکل‌های دندانپزشکی هم می‌توان احتمال سرایت را بیشتر کند. خطر اما به نزدیک بودن صورت‌ها محدود نمی‌شود.


دکتر شاهین شیخ‌زاده،‌ متخصص ارتودنسی در کلینیک دورچستر، می‌گوید دو ابزار دندانپزشکی بیش از هر چیز مایه نگرانی است. یکی از آنها 'پوآر آب و هوا' یا بادپاش است:


‌"این وسیله آب و هوا را پودر و پخش می‌کند و سه عملکرد دارد: شستشو،‌ خنک کردن و خشک کردن سطح دندان."


ابزار دیگری که خطر انتقال ویروس دارد توربین است. دکتر شیخ‌زاده می‌گوید:‌ "از این دستگاه برای تراشیدن سطح دندان استفاده می‌شود، ریزذرات آب و هوا به سطح مورد نظر پاشیده می‌شود تا آن را خنک کند."


به گفته دکتر شیخ‌زاده استفاده از این دو وسیله باعث کوچک شدن ذرات آب می‌شود و ریزذرات آب و هوا خیلی راحت‌تر در فضا پخش می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود اگر شخصی مبتلا یا ناقل کرونا باشد این ویروس براحتی در محیط دندانپزشکی انتشار پیدا کند.


خطر ابتلا در این محیط آنقدر بالاست که بعضی متخصصان بر این باورند که بعد از درمان یک بیمار با استفاده از توربین یا پوآر، بهتر است تا ۲۴ ساعت برای درمان بعدی از آن اتاق استفاده نشود تا هوای اتاق کاملا تهویه شود. البته از آنجا که تحقیق مستقلی در این باره انجام نشده است این گفته قابل تایید نیست.


این دو وسیله البته برای همه درمان‌های دندانپزشکی استفاده نمی‌شوند اما برای درمان‌های رایج مثل رفع پوسیدگی و پرکردن، جرم‌گیری و آماده‌سازی دندان برای روکش‌ به کار می‌رود.