loader
کرونا و دندانپزشکی
28 ارديبهشت 1399 ساعت 15:20
دندانپزشکی

گفتگو با دکتر آرش عزیزی، استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران

ویروس کورونا در گروه ویروس‌های قابل انتقال از حیوان به انسان طبقه‌بندی می‌شود و ابتلا به آن می‌تواند با ایجاد علائمی مانند تب شدید، سرفه، بی‌حالی، اختلال در تنفس یا عفونت ریوی شدید همراه باشد. کوروناویروس جدید که این روزها با مبدأ پیدایش شهر ووهان چین درحال گسترش در سطح جهان است،‌ می‌تواند علائمی مانند یک سرماخوردگی ساده تا سندرم تنفسی حاد را برای بیمار ایجاد کند و در بیماران مبتلا به نقص ایمنی یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر منجر به مرگ شود.

شاید یکی از سوالاتی که درباره ابتلا به این ویروس به ذهن برخی از افراد برسد، این باشد که ابتلا به ویروس کورونای جدید چه مخاطراتی در امر دندانپزشکی ایجاد می‌کند؟ دکتر آرش عزیزی، متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت در پاسخ به این سوال به خبرنگار دندانه گفت: «از آنجایی که بهترین راه برای پیشگیری از انتقال این بیماری، رعایت نکات بهداشتی به صورت فردی و اجتماعی است، ‌بنابراین توصیه می‌شود که این روزها تمام افراد بهداشت فردی و اجتماعی خود را بیشتر رعایت کنند تا هم در صورت ابتلای احتمالی، جلوی انتقال بیماری به دیگران را بگیرند و هم در صورت مبتلا بودن دیگران، خودشان را در معرض آسیب قرار ندهند.
  
ین استاد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران با تاکید بر این‌که بیماران مشکوک به ابتلا به ویروس کورونا در صورتی که کار اورژانسی دندانپزشکی نداشته باشند ‌نباید به مراکز دندانپزشکی مراجعه کنند، ادامه داد: «بیماران مشکوک به کورونا باید کارهای دندانپزشکی خودشان را به بعد از بهبودی کامل موکول کنند تا تماس آنها با محیط دندانپزشکی و کادر درمانی، احتمال انتقال بیماری را فراهم نکند. این بیماران فقط در صورتی که نیاز به اقدامات اورژانسی دندانپزشکی داشته باشند، باید به دندانپزشک مراجعه کنند و حتما پیش از شروع کار، پزشک و کادر درمان را در جریان بیماری قرار دهند. در این صورت، کادر درمانی می‌تواند با رعایت کامل نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک مناسب، دستکش و وسایل یک‌بار مصرف، اقدامات لازم برای دندانپزشکی اورژانسی بیمار را انجام دهد».

وقتی از دکتر عزیزی پرسیدیم که دندانپزشکان در این روزهایی که همه‌جا دغدغه ابتلا به ویروس کورونا وجود دارد باید چه ملاحظاتی را رعایت کنند، اظهار کرد:‌ «بهتر است که دندانپزشکان و تمامی کادر درمانی حتما در طول روز و بعد از معالجه بیماران مختلف، به‌طور مرتب دست‌هایشان را با محلول ضدعفونی‌کننده تمیز کنند. ضمن این‌که هنگام کار حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و اگر متوجه شدند که یک بیمار مبتلا به علائمی شبیه ویروس کورونا مانند سرفه، درد عضلانی، بی‌حالی یا تب شدید است، از او بخواهند که فرآیند درمان را بعد از بهبودی کامل ادامه دهد».
 
در پایان، دکتر آرش عزیزی به تمامی افراد جامعه توصیه کرد که به‌منظور پیشگیری از انتقال ویروس کورونا و کاهش خطر ابتلا به آن، حتما موارد زیر را رعایت کنند:
• حدود ۲۰ ثانیه قبل از غذا حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
• حداقل روزی ۸ بار یا بیشتر دست‌ها را با آب و صابون بشویید و قبل از خوردن هر نوع خوراکی، این اقدام را تکرار کنید.
• هنگام عطسه یا سرفه حتما با دستمال کاغذی جلوی بینی و دهان را بپوشانید و دستمال را به‌جای رها کردن در محیط خانه یا محل کار،‌ داخل سطل زباله بیندازید.
• هرگز در این روزها که احتمال انتشار این ویروس زیاد است، ‌با دست‌های آلوده با مخاط دهان، چشم یا بینی تماس نداشته باشید.
• حتما در تماس با بیمارانی که علائم شبیه به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی دارند، احتیاط‌های لازم را به عمل بیاورید و از دست دادن یا روبوسی با این افراد پرهیز کنید.
• در محیط‌های شلوغ و عمومی مانند وسایل حمل‌ونقل عمومی حتما دستکش بپوشید و ماسک فیلتردار استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های ساده فاقد فیلتر، کمکی به پیشگیری از انتقال ویروس نمی‌کند.