loader
دندان ترک خورده
30 خرداد 1398 ساعت 21:28
دندانپزشکی

اگر در هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم یا سرد، احساس درد یا ناراحتی داشتید

دندان ترک خورده:

اگر در هنگام خوردن یا نوشیدن مواد غذایی گرم یا سرد، احساس درد یا ناراحتی داشتید، احتمالا دندان شما ترک خورده است. در صورت حدس چنین مشکلی، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا تشخیص دندان ترک خورده بسیار مشکل است. درمان زود هنگام این عارضه می‌تواند، از درد و مشکلات پیش‌رو جلوگیری کند.


انواع دندان ترک خورده:

ترک خوردن دندان معمولا در افراد بالای 40 سال خصوصا بانوان بیشتر دیده می‌شود. ترک‌ها از لحاظ عمق، طول و جایی که روی دندان است می‌توانند باهم فرق کنند. برخی از


 


انواع ترک‌ها عبارت اند از:

ترک‌های ریشه مورب: این نوع ترک روی سطح دندان ظاهر نشده و معمولا زیر استخوان فک (آسیب در زیر خط لثه است) قرار دارند. کشیدن دندان در 90% مواقع راه درمانی این نوع از ترک می‌باشد.



ترک نوک شکسته یا لبه دندان: این ترک مربوط به قسمت سطحی دندان است که با آن غذا جویده می‌شود. این نوع از ترک خوردن، متداول‌ترین نوع ترک است و دلیل بیشتر پرکردن دندان‌ها نیز همین ترک نوک شکسته می‌باشد.



ترک دندان تقسیم شده یا شکافته شده: این نوع ترک، دندان را به دو تکه تقسیم می‌کند که دندانپزشک تنها قادر است یک تکه از ترک را با تاج دندان بازسازی کند.




ترک بالا لثه‌ای مورب: ترک بالا لثه‌ای مورب مربوط به تاج دندان می‌باشد که تا زیر خط لثه پیشرفت نمی‌کند. بنابراین از جمله ترک‌های بدون درد می‌باشد.




ترک زیر لثه‌ای مورب: همانطور که از اسم این نوع ترک مشخص است، ترک در زیر خط لثه قرار دارد و از جمله ترک‌های دردناک می‌باشد که حتما باید توسط دندانپزشک درمان شود.