loader
عوارض ارتودنسی دندان
26 خرداد 1398 ساعت 18:01
ارتودنسی

یکی از نگرانی های مطرح شده در طی درمان ارتودنسی پوسیدگی دندان ها می باشد.

یکی از نگرانی های مطرح شده در طی درمان ارتودنسی پوسیدگی دندان ها می باشد.


اکثر بیماران ارتودنسی از پوسیدگی مینای دندان در زیر وسایل ارتودنسی (براکت های ارتودنسی) نگران هستند 


این در حالی است که  نواحی زیر براکت های ارتودنسی خطر پوسیدگی بالایی ندارند بلکه  تجمع مواد غذایی در اطراف براکت های ارتودنسی و عدم رعایت بهداشت صحیح توسط بیمار، باعث ایجاد پوسیدگی در این نواحی می شود.


نصب وسایل ارتودنسی در دهان سبب افزایش گیر مواد غذایی می شود و به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی اهمیت بسیار زیادی دارد.


عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان (استفاده روزانه و منظم از مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی) می‌تواند منجر به  پوسیدگی دندان یا تغییر رنگ دندان‌ها و ایجاد لکه های سفید بر روی سطح دندان ها شود.


این لکه‌ها در واقع مرحله قبل از پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد.در صورتی که این مشکل برای به یک فرد وجود بیاید و رعایت مستمر دستورات بهداشتی تأثیری در کنترل آنها نداشته باشد، ممکن است متخصص ارتودنسی به این نتیجه برسد که درمان ارتودنسی را زودتر از موعد تعیین شده به پایان برساند و براکت‌ها را بردارد. زیرا اولویت اول برای هر فرد، داشتن دندان‌های سالم است و بعد از آن نوبت به داشتن دندان‌های صاف و مرتب می‌رسد.

همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به حد کافی می‌تواند منجر به بروز بیماری لثه شود.


اولین علامت بیماری لثه، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می باشد. عفونت و التهاب لثه می‌تواند باعث پیچیده‌تر شدن فرایند درمان ارتودنسی شود، زیرا سرعت حرکت دندان‌ها در این شرایط کاهش پیدا می کند و روند پیشرفت درمان کندتر می‌شود.


در برخی موارد هم عفونت لثه می‌تواند آسیب‌های برگشت‌ناپذیری به بافت‌های حمایت کننده از دندان وارد کند. لذا اولین اقدامی که در هر جلسه ویزیت توسط متخصص ارتودنسی انجام می‌شود بررسی وضعیت بهداشت بیمار و ارائه آموزش‌های لازم می باشد.