loader
ارتودنسی با لیزر
07 فروردين 1398 ساعت 19:45
ارتودنسی

ارتودنسی روشی که به منظور صاف کردن و مرتب نمودن دندانها صورت می‎گیرد.

ارتودنسی با لیزر



ارتودنسی روشی که به منظور صاف کردن و مرتب نمودن دندانها صورت می‎گیرد. این کار به واسطه جفت نمودن دندانهای نامناسب صورت می‎گیرد. متخصصان بهترین زمان برای انجام عمل ارتودنسی را سن 7 سالگی می‎دانند. مدت زمان درمان به واسطه ارتودنسی بین 8 تا 18 ماه می‎باشد که گاهی نیز چندین سال طول می‎کشد. زمان درمان ارتودنسی را نوع مشکل دندان اعم از اسکلت و یا خود دندان تعیین می‎کند. حال که این مدت زمان تعیین کننده انجام ارتودنسی است گاهی دیده می‎شود که روش‎ها‎ی لیزری نیز برای مرتب کردن دندانها استفاده می‎شود و به  آن ارتودنسی لیزی می‎گویند. بطور کلی برای ارتودنسی دو روش در نظر گرفته شده است:




انواع ارتودنسی




1- ارتودنسی طولانی مدت با انجام سیم کشی صورت می‎گیرد. در این روش دندانها به واسطه سیمی که به دور آن کشیده شده به طور همزمان شروع به حرکت می‎کنند و پس از گذشت مدت زمان طولانی در جای خود قرار می‎گیرند. نتیجه این کار، دندانهای مرتب خواهد بود که همزمان با نمای بیرونی، ریشه دندان نیز حرکت و قالب مرتبی به خود می گیرد.



2- روش دوم در کوتاه مدت و بواسطه تراشیدن تاج دندانها، بدون حرکت ریشه و تغییر استخوان مجاور صورت می‎گیرد. در این روش دندانها به ظاهر مرتب می‎شوند اما در واقع ریشه حرکتی نکرده است. در این روش دندانهای نامرتب و تو رفته بواسطه لیزر مرتب می‎شوند به این معنا که با ترشیدن قسمتی از دندانهای بیرون زده و اضافه کردن مواد در قسمتهای تو رفته می‎توان دندانهای مرتبی را ایجاد نمود.



مزایای ارتودنسی با لیزر

- از نظر اقتصادی، قیمت نازل




-  مرتب شدن دندانها در کوتاه مدت




-  عدم نیاز به مراجعات مداوم به متخصص ارتودنسی




معایب ارتودنسی لیزری




شاید بتوان گفت معایب ارتودنسی لیزری بسیار بیشتر از مزایای آن است بطوری که بر اساس توصیه بسیاری از پزشکان انجام این کار به معنای به خطر افتادن دندان‎ها‎ و کاهش عمر آنها می‎شود. در این روش که به نوعی صافکاری شباهت دارد، لایه بیرونی دندان که همان مینای دندان باشد، از بین می‎رود و در نتیجه دندان مقاومت خود را از دست می‎دهد.




یکی دیگر از معایب کار اضافه کردن مواد در قسمت‌های تو رفته است که به‌ تدریج موجب تغییر رنگ، پوسیده شدن و حتی از دست رفتن دندان‌ها می‎گردد. گاهی نیز در روش ارتودنسی لیزری برخی از دندانهای اضافه نیز کشیده و برای آنها دندانهای مصنوعی جایگزین می‎شود.



علاوه بر موارد مذکور، تغییراتی که در سطح سخت دندان ایجاد شده، از پشتیبانی و حمایت لثه و بافت‌های نگهدارنده برخوردار نیست و حتی برای وضعیت موجود نیز موجد مشکلاتی خواهد بود. با تجمع باکتری‌های بیماری‌زا در حاشیه آنها، لثه می‌تواند تحلیل یا افزایش حجم پیدا  کرده که این امر منشأ بیماری‌های پریودنتال به شمار می‎رود و اگر بیماری‌های پریودنتال کنترل نگردد، وضعیت غیرقابل برگشت شده و احتمال از دست دادن کامل دندان وجود دارد.




تغییر رنگ دندانها به مرور زمان یکی دیگر از عیوب ارتودنسی لیزری می‎باشد. تغییرات حاصل از سن و اثرات مواد غذایی روی دندان‌های سالم و مواد ترمیمی متفاوت است که به مرور زمان این وضعیت بیشتر می‎گردد.




این نکته در ارتباط با سایش‌های طبیعی مواد ترمیمی و بافت طبیعی دندان نیز به همین منوال است بطوری که این مسئله می‌تواند اثرات مخربی در مفاصل فکی بر جای بگذارد. با ساییده شدن دندان و عدم‌سایش دندان ترمیمی ممکن است فرد همواره احساس یک جسم اضافه را در بین دندان‌ها داشته باشد.




سرانجام براساس گفته متخصصین، انجام ارتدونسی لیزری به معنای از دست رفتن سلامتی دندانها می‎باشد که به هیچ عنوان قابل بازگشت نخواهد بود.