دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای آن نیازمند
متخصص ارتودنسی خوب
دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای آن نیازمند خصیصهها ویژگیهای منحصر به فردی میباشد تا مراجعین و بیماران بتوانند به آنها اعتماد کنند. در زیر به چندین مورد از ویژگیهای یک متخصص دندانپزشکی خوب اشاره میکنیم:
1- عدم انتقاد از کار همکاران
دندانپزشک خوب هیچ گاه بدگویی دیگر همکاران نمی کند و تنها به صحبتهای آنها گوش میدهد. در صورتی که بیمار از نحوه درمان پزشک قبلی رضایت نداشته باشد، دنداپزشک میتواند بدون پیش داوری و قضاوت با بیمار همدردی نماید مثلا بگوید « از آنجا که من از شرايط قبل از درمان اطلاعي ندارم و قضاوت نمی کنم اما شايد چارهاي جز اين نبوده است.» یا اگر از دندانپزشک در رابطه با میزان توانایی و تخصص دیگر همکاران سوال شود، میگوید: «فلان پزشک متخصص بوده و ممکن است شرایط به گونه ای بوده که تلاش وی نتیجه بخش نبوده است.»
دندانپزشک خوب، انسان باهوشی است و میداند بیماری که نزد وی از دیگر دندانپزشکان بدگویی میکند، به زودی در رابطه با وی نیز قضاوتی نادرست خواهد کرد. بنابراین سعی میکند در مقابل این بدگوییها بدون جبهه گیری، پاسخ منطقی دهد.
2- عدم تحقیر بیمار
خوش رفتاری دندانپزشک با بیمار شرط موفقیت وی میباشد. تحقیر نکردن بیمار با رفتار، گفتار و حتی نگاه یکی از شرایطی است که هر دندانپزشکی باید داشته باشد. بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهينآميز يا عدم رعايت نوبت از مواردی است که برای بیمار مفهوم تحقیر و سرخوردگی دارد.
3- عدم تبعیض میان بیماران
بیماران بیش از هر چیز به رعایت نوبت اهمیت میدهند. همه مراجعین اعم از اقوام، آشنا و غریبه باید در نزد دندانپزشک به یک شکل باشند. برای این کار استفاده از سیستمهای نوبت دهی میتواند کمک زیادی کند.
4- عدم پاسخگویی به تلفن همراه در نزد بیمار
دندانپزشک در نزد بیمار تنها باید به حرفه خود بپردازد و از تلفن صحبت کردنهای طولانی خودداری نماید. همچنین یک دندانپزشک خوب هیچگاه در منظر بیماران، تلفنی از خرید زمین، وام یا معامله اتومبیل صحبت نمی کند.
5- رفع سوءتفاهمات
دندانپزشک خوب باید به گونه ای رفتار کند که بیمار با نارضایتی از مطب بیرون نرود. در صورتی که سوءتفاهمی رخ دهد و یا مشکل یا بحثی میان کارکنان و بیماران رخ دهد، دندانپزشک باید بدون تعصب داوری کند و از خروج بیمار در حالت ناراضی خودداری نماید. در صورتی که در نحوه درمان مشکلی پیش آمده باشد، دندانپزشک باید پای صحبتهای بیمار بنشیند و اگر مشکل از طرف وی بوده باشد آن را بپذیرد و در جهت رفع آن تلاش نماید.
6- راز داری
پزشکان همگی محرم اسرار بیماران میباشند که دندانپزشک نیز از این امر مستثنی نیست. دندانپزشک و تمامی پرسنل وی محرم اسرار مراجعین و بیماران میباشند که فاش کردن رازهای آنها در مرام یک داندانپزشک خوب نیست.
7- پاکیزگی و نظافت مطب
محیط مطب اولین چیزی است که بیمار با آن برخورد میکند و لحظاتی یا ساعاتی را برای درمان، در آن سر میکند. چنانچه محیط کثیف باشد یا بوی نامطبوع از آن استنشام شود، موجب آزردگی بیمار شده که وی را از مراجعه دفعات بعدی باز میدارد. از این رو نظافت، پاکیزگی و معطر بودن فضای مطب یکی از نکاتی است که باید مد نظر دندانپزشک قرار بگیرد. پوشیدن لباس مخصوص پزشکی توسط دندانپزشک و پرسنل، استفاده از وسایل یکبار مصرف و نیز ضدعفونی کردن وسایل دیگر نیز از نکات ضروری برای حفظ پاکیزگی مطب میباشد.
8- رضایت کارکنان
در کنار رضایت بیماران، رضایت کارکنان نیز اهمیت زیادی دارد. کارکنان با مراجعین و بیماران در ارتباط هستند و نارضایتی آنان بر روابطشان با بیماران تاثیرگذار خواهد بود. رفتار نیکو با کارکنان، خودداری از تحقیر و فریاد زدن در هنگام اشتباه کردن، پرداخت به موقع حقوق و ... از مواردی است که دندانپزشک باید به آن توجه کند.
9- رعایت حال بیماران کم بضاعت
برخی از بیماران کم بضاعت هستند و درمان آنها نیز ضرورت دارد. دندانپزشک خوب کسی است که گاهی انسانیت را بر کسب منفعت ترجیح دهد. در این زمان دندانپزشک باید به گونه ای که سایر بیماران متوجه فقر بیمار نشوند، از وی وجه کمتری را دریافت کند.
10- گوش دادن به صحبت های بیماران
بیماران از دندانپزشک انتظار دارند پای صحبتهای آنان بنشیند و با دقت حرفهای آنها را گوش دهد. گاهی بیمار برای درمان دچار ترس و اضطراب است که در اینگونه مواقع دندانپزشک باید به وی روحیه دهد و از تمسخر وی خودداری نماید.
11- احترام به بیماران تکرار
برخی از بیماران حساس ممکن است به صورت مکرر به مطب مراجعه کنند. در این شرایط دندانپزشک نباید از حضور آنان احساس ناراحتی کند و با سعه صدر به مشکلات آنان پاسخ دهد.