loader
شرایط متخصص ارتودنسی خوب
07 فروردين 1398 ساعت 19:42
ارتودنسی

دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای آن نیازمند

متخصص ارتودنسی خوب




دندانپزشکی به دلیل حساسیت بالای آن نیازمند خصیصه‎ها‎ ویژگی‎ها‎ی منحصر به فردی می‏باشد تا مراجعین و بیماران بتوانند به آنها اعتماد کنند. در زیر به چندین مورد از ویژگی‎ها‎ی یک متخصص دندانپزشکی خوب اشاره می‏کنیم:


1- عدم انتقاد از کار همکاران



دندانپزشک خوب هیچ گاه بدگویی دیگر همکاران نمی کند و تنها به صحبتهای آنها گوش می‏دهد. در صورتی که بیمار از نحوه درمان پزشک قبلی رضایت نداشته باشد، دنداپزشک می‏تواند بدون پیش داوری و قضاوت با بیمار همدردی نماید مثلا بگوید « از آنجا که من از شرايط قبل از درمان اطلاعي ندارم و قضاوت نمی کنم اما شايد چاره‌اي جز اين نبوده است.» یا اگر از دندانپزشک در رابطه با میزان توانایی و تخصص دیگر همکاران سوال شود، می‏گوید: «فلان پزشک متخصص بوده و ممکن است شرایط به گونه ای بوده که تلاش وی نتیجه بخش نبوده است.»




دندانپزشک خوب، انسان باهوشی است و می‏داند بیماری که نزد وی از دیگر دندانپزشکان بدگویی می‏کند، به زودی در رابطه با وی نیز قضاوتی نادرست خواهد کرد. بنابراین سعی می‏کند در مقابل این بدگویی‎ها‎ بدون جبهه گیری، پاسخ منطقی دهد.



2- عدم تحقیر بیمار

خوش رفتاری دندانپزشک با بیمار شرط موفقیت وی می‏باشد. تحقیر نکردن بیمار با رفتار، گفتار و حتی نگاه یکی از شرایطی است که هر دندانپزشکی باید داشته باشد. بلند صحبت کردن، به کار بردن کلمات توهين‌آميز يا عدم رعايت نوبت از مواردی است که برای بیمار مفهوم تحقیر و سرخوردگی دارد.

3- عدم تبعیض میان بیماران




بیماران بیش از هر چیز به رعایت نوبت اهمیت می‏دهند. همه مراجعین اعم از اقوام، آشنا و غریبه باید در نزد دندانپزشک به یک شکل باشند. برای این کار استفاده از سیستم‎ها‎ی نوبت دهی می‏تواند کمک زیادی کند.



4- عدم پاسخگویی به تلفن همراه در نزد بیمار

دندانپزشک در نزد بیمار تنها باید به حرفه خود بپردازد و از تلفن صحبت کردنهای طولانی خودداری نماید. همچنین یک دندانپزشک خوب هیچگاه در منظر بیماران، تلفنی از خرید زمین، وام یا معامله اتومبیل صحبت نمی کند.



5- رفع سوءتفاهمات



دندانپزشک خوب باید به گونه ای رفتار کند که بیمار با نارضایتی از مطب بیرون نرود. در صورتی که سوءتفاهمی رخ دهد و یا مشکل یا بحثی میان کارکنان و بیماران رخ دهد، دندانپزشک باید بدون تعصب داوری کند و از خروج بیمار در حالت ناراضی خودداری نماید. در صورتی که در نحوه درمان مشکلی پیش آمده باشد، دندانپزشک باید پای صحبتهای بیمار بنشیند و اگر مشکل از طرف وی بوده باشد آن را بپذیرد و در جهت رفع آن تلاش نماید.



6- راز داری



پزشکان همگی محرم اسرار بیماران می‏باشند که دندانپزشک نیز از این امر مستثنی نیست. دندانپزشک و تمامی پرسنل وی محرم اسرار مراجعین و بیماران می‏باشند که فاش کردن رازهای آنها در مرام یک داندانپزشک خوب نیست.



7- پاکیزگی و نظافت مطب



محیط مطب اولین چیزی است که بیمار با آن برخورد می‏کند و لحظاتی یا ساعاتی را برای درمان، در آن سر می‏کند. چنانچه محیط کثیف باشد یا بوی نامطبوع از آن استنشام شود، موجب آزردگی بیمار شده که وی را از مراجعه دفعات بعدی باز می‏دارد. از این رو نظافت، پاکیزگی و معطر بودن فضای مطب یکی از نکاتی است که باید مد نظر دندانپزشک قرار بگیرد. پوشیدن لباس مخصوص پزشکی توسط دندانپزشک و پرسنل، استفاده از وسایل یکبار مصرف و نیز ضدعفونی کردن وسایل دیگر نیز از نکات ضروری برای حفظ پاکیزگی مطب می‏باشد.



8- رضایت کارکنان



در کنار رضایت بیماران، رضایت کارکنان نیز اهمیت زیادی دارد. کارکنان با مراجعین و بیماران در ارتباط هستند و نارضایتی آنان بر روابطشان با بیماران تاثیرگذار خواهد بود. رفتار نیکو با کارکنان، خودداری از تحقیر و فریاد زدن در هنگام اشتباه کردن، پرداخت به موقع حقوق و ... از مواردی است که دندانپزشک باید به آن توجه کند.



9- رعایت حال بیماران کم بضاعت

برخی از بیماران کم بضاعت هستند و درمان آنها نیز ضرورت دارد. دندانپزشک خوب کسی است که گاهی انسانیت را بر کسب منفعت ترجیح دهد. در این زمان دندانپزشک باید به گونه ای که سایر بیماران متوجه فقر بیمار نشوند، از وی وجه کمتری را دریافت کند.



10- گوش دادن به صحبت های بیماران



بیماران از دندانپزشک انتظار دارند پای صحبتهای آنان بنشیند و با دقت حرفهای آنها را گوش دهد. گاهی بیمار برای درمان دچار ترس و اضطراب است که در اینگونه مواقع دندانپزشک باید به وی روحیه دهد و از تمسخر وی خودداری نماید.



11- احترام به بیماران تکرار



برخی از بیماران حساس ممکن است به صورت مکرر به مطب مراجعه کنند. در این شرایط دندانپزشک نباید از حضور آنان احساس ناراحتی کند و با سعه صدر به مشکلات آنان پاسخ دهد.