loader
فواید ارتودنسی را بشناسیم
04 فروردين 1398 ساعت 11:34
ارتودنسی

ارتودنسی با هدف مرتب کردن دندانها و تغییر مسیر ریشه آنها صورت می‏گیرد.

فواید ارتودنسی را بشناسیم



ارتودنسی با هدف مرتب کردن دندانها و تغییر مسیر ریشه آنها صورت می‏گیرد. بنابراین اولین هدف آن زیبایی است و در کنار آن مزایا و فواید دیگری نیز به همراه دارد. در زیر به مهمترین فواید درمان ارتودنسی اشاره می‏کنیم:



افزایش طول عمر دندانها

دندانهایی که به شکل نامرتب روی یکدیگر قرار گرفته اند، نمی توانند بخوبی تمیز شوند لذا در لا به لای آن‎ها‏ پلاک و جرم تشکیل می‏شود و این امر منجر به پوسیدگی و در نتیجه تخریب دندانهای دیگر نیز می‏گردد. از سوی دیگر ارتودنسی باعث قرار گرفتن دندانها در موقعیت مناسبی در درون فک می‌شود که به پخش متوازن نیرو در تمامی جهات فک و کاهش فشار روی ریشه دندان‌ها منتهی می‏گردد.



بر طرف کردن مشکلات گوارشی



دندانها در حالت عادی بصورت دو به دو در مقابل یکدیگر قرار می‏گیرند اما زمانی که ریشه دندان کج شده باشد، این حالت از دست می‏رود که موجب می‏شود تا دندانها نتوانند به خوبی وظیفه آسیاب کردن را بر عهده بگیرند و در نتیجه مشکلات گوارشی رخ می‎دهد. با درمان ارتودنسی، می‏توان براحتی این مشکل را بر طرف نمود.




رفع مشکلات عضلانی




یکی دیگر از فواید و مزایای درمان ارتودنسی، رفع و درمان مشکلات عضلانی می‏باشد. به عبارت دیگر، با مشکلات دندانی ممکن است در زمان جویدن و آسیاب غذا، تنها از یک طرف فک استفاده شود که در این صورت موجب قوی شدن یک سمت فک و کوچک ماندن سمت دیگر می‏شود. این امر بواسطه ارتودنسی قابل درمان است و تعادل در بین دو فک برقرار می‏گردد.



افزایش اعتماد به نفس بیماران




گفتیم که یکی از هدف‎ها‏ی اولیه درمان ارتودنسی، رفع ناهنجاری‎ها‏ و زیبایی می‏باشد. در واقع زیبایی به عنوان یک روش برای کسب اعتماد به نفس می‏باشد. ظاهر آراسته و داشتن دندانهایی که بتوانند لبخند زیبا را به فرد ببخشند، بعنوان مهمترین فایده و مزایای ارتودنسی به شمار می‏رود.



تغییر موقعیت استخوان




از دیگر مزایای ارتودنسی می‏توان به هماهنگ کردن اجزاء صورت و تغییر موقعیت استخوانها اشاره کرد. به عبارتی، اگر چه درمان ارتودنسی طولانی مدت است اما به دلیل دائمی بودن و عدم بازگشت دندانها به حالت اولیه، می‏توان از آن به عنوان یکی از بهترین شیوه‎ها‏ی درمان در دندانپزشکی یاد کرد.




نداشتن محدودیت سنی درمان




از دیگر مزایای روش درمانی ارتودنسی، عدم محدودیت سنی برای درمان می‏باشد. اگر چه تاکید متخصص ارتودنسی بر درمان، در سنین نوجوانی و کودکی می‏باشد، اما این تاکید به معنای محدودیت درمان برای سنین بالاتر و میانسالی نیست و تمام رده‎ها‏ی سنی می‏توانند برای این درمان اقدام نمایند.




حفظ دندانهای سالم




قبل از انجام ارتودنسی، جراحی‎ها‏ی لازم صورت می‏گیرد. با تشخیص متخصص ارتودنسی، برخی از دندانهای اضافه کشیده می‏شوند. دندانهای پوسیده و نیازمند ترمیم، بازسازی می‏گردند که نهایتا از تخریب سایر دندانهای سالم نیز جلوگیری می‏شود.




مزایای ارتودنسی در کودکان




    اگر ارتودنسی برای کودکان در سنین رشد صورت بگیرد، کشیدن برخی از دندان‎های اضافه، فضا را برای رویش صحیح دندانهای دائمی فراهم می‏کند.
    احتمال کشیدن دندانهای دائمی کودکان به منظور درمان ارتودنسی، بسیار کم است.
    بدلیل ضعیف بودن ریشه دندانهای در حال رویش، فک نیاز به جراحی ندارد.
    احتمال آسیب به فک کم خواهد شد.