loader
ناهنجاریهای دندان
02 فروردين 1398 ساعت 21:14
ارتودنسی

ارتودنسی کلمه ای با ریشه یونانی است که از دو کلمه ارتو به معنای مرتب و منظم و دنسی به معنای دندان می باشد

ناهنجاریهای دندان

ارتودنسی کلمه ای با ریشه یونانی است که از دو کلمه ارتو به معنای مرتب و منظم و دنسی به معنای دندان می باشد. لذا درمان ارتودنسی به معنی دندان های ردیف شده مرتب و منظم است. طبیعی است که اشخاص مختلف با انگیزه های مختلفی اشتیاق دارند که دندان های مرتبی داشته باشند ولی قطعا مهم ترین دلیل انجام درمان ارتودنسی، سلامت دندان ها می باشد. وقتی دندان ها در جای درست خود قرار نداشته باشند باعث به وجود آمدن پوسیدگی های دندان و بیماری های لثه خواهد شد. هر چند رفع مشکلات ظاهری هم می تواند دلیل بسیاری از افراد برای انجام ارتودنسی باشد.




اگر دندان ها مرتب نباشند تمیز کردنشان بسیار دشوار خواهد بود و این امر موجب جمع شدن مواد غذایی در بین آن ها می شود که همانطور که گفته شد پوسیدگی و بیماری لثه را به دنبال خواهد داشت. در بعضی موارد این مشکلات تا حدی جدی است که در جویدن فرد مشکلاتی به وجود می آورد که خود این امر هم می تواند تبعاتی برای سلامتی جسمانی این فرد به همراه داشته باشد. در مواردی هم اختلالات و مشکلات گفتاری به همراه دارد. البته باز جای شکرش باقی است که درمان ارتودنسی تقریبا تمامی این مشکلات را از بین خواهد برد.

مشکلات ارتودنسی معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:

   


ناهنجاری های کلاس1
   


ناهنجاری های کلاس 2
   


ناهنجاری های کلاس 3


کلاس یک بیانگر این حالت است که فک ها درست در جای خود قرار گرفته اند ولی دندان ها نسبت به هم جایگاه درستی ندارند. در این کلاس ممکن است اندازه دندان ها با فک متناسب نباشد یعنی دندان ها یا خیلی بزرگ باشند یا خیلی کوچک که این مشکل علاوه بر اثر منفی که بر جویدن غذا توسط فرد می گذارد بر زیبایی ظاهری او هم تاثیر خواهد داشت.




کلاس دو نیز حالتی را بیان می کند که یا فک بالایی زیادی رشد کرده است یا فک پایینی کم تر از حد معمول رشد کرده و عقب تر از فک بالاست.




کلاس سه حالتی است که نسبت به دو کلاس دیگر کم تر اتفاق می افتد و کمی نادرتر از آن دو حالت است. در این حالت فک پایین رشد فراتر از حالت معمولی داشته و جلوتر از فک بالا قرار می گیرد که اختلالات جدی در جویدن ایجاد کرده و می تواند بر سلامتی فرد تاثیرات منفی داشته باشد.




در این کلاس یا فک بالا عقب است یا فک پایین جلوتر است یا اینکه ترکیب همزمان این دو حالت رخ داده است. نیمرخ صورت این افراد تقریبا مقعر است. به طور کلی اگر در سنین پایین متوجه این مشکل بشوند احتمال اینکه فقط با ارتودنسی اصلاح شود زیاد است ولی در سنین بالا معمولا جراحی نیز مورد نیاز است. اگر بخواهیم به صورت مفصل تر توضیح دهیم باید بگوییم که اگر این ناهنجاری به دلیل کوچکی فک بالا باشد و فرد مورد نظر هنوز در سنین کودکی است می توان با دستگاه های ارتودنسی خارج از دهان و یا دستگاه کوچک داخل دهانی البته با کمک تکنیک های جدید فک بالایی را کمی به سمت جلو آورد. اما اگر فرد بیمار پس از گذراندن سنین بلوغ متوجه این مشکل شود باید ارتودنسی به همراه جراحی انجام شود. حالا اگر این ناهنجاری کلاس سه به علت بزرگی فک پایین باشد دیگر نمی شود با ارتودنسی به تنهایی در صدد درمان آن بر آمد و باید ارتودنسی به همراه عمل جراحی انجام گیرد. از دستگاه های خارج دهانی که بیش از سایر دستگاه ها برای این نوع ناهنجاری کاربرد دارند می توان از دستگاه های Face Mask و Reverse Chin Cup نام برد.