loader
مال اکلوژن چگونه بوجود می آید؟
25 اسفند 1397 ساعت 04:38
دندانپزشکی

این روزها دنیای دندان پزشکی پیشرفت گسترده ای در امر بهداشت و سلامت داشته

دنیای بی مرز دندان پزشکی


این روزها دنیای دندان پزشکی پیشرفت گسترده ای در امر بهداشت و سلامت داشته و گاهی با تلفیق هنر چهره شما را زیباتر و جذاب تر میکند. دندان ها به عنوان، یکی از اعضای مهم در امر زیبایی، سلامت و اعتماد به نفس، باید مورد توجه تان باشند.


 


لبخند شما مهمترین جزء ارتباط غیر کلامی شماست. خیلی از افراد به دلیل نداشتن دندان های سالم و مرتب، سعی در پنهان کردن لبخند خود دارند. دندان ها علاوه بر زیبایی، تاثیر به سزایی بر سلامت و عملکرد گوارش دارند، که در صورت نامنظم بودن سلامت جسمی و عملکرد درست هضم غذا را به مخاطره می اندازند.


 


مال اکلوژن چیست؟


 


یکی از خدمات دندان پزشکی که در امر زیبایی و سلامت جسمی تاثیر گذار است مال اکلوژن نام دارد. مال اکلوژن به وضعیت جفت شدن غیر طبیعی دندان و فک ها گفته میشود.


 


این نقص موجود در دندان ها، باعث می شود دندان ها به عنوان اولین عضو در عمل هضم غذا و جویدن، نتوانند عملکردی درست و کامل داشته باشند. در صورت درمان نکردن مال اکلوژن مشکلات زیادی برای فرد به وجود خواهد آمد، از جمله این مشکلات میتوان به مشکلات لثه، پوسیدگی دندان ها و مشکل در مفصل گیجگاهی فکی اشاره نمود.


 


مال اکلوژن چگونه بوجود می آید؟


 


متاسفانه در بعضی از مشکلات جسمی انسان کوچکترین دخالتی ندارد و هیچ راه تعیین کننده ای برای نقص های وراثتی وجود ندارد. مال اکلوژن بیشتر خواستگاه وراثتی دارد.بزرگ بودن و یا کوچک بودن فک بالا و یا پایین ،اندازه صورت و دندان ها،از نسلی به نسل دیگر انتقال میابد.


 


البته که عوامل محیطی در تشدید و گاهی به وجود آوردن این مشکل تاثیر گذار است. عمده ترین علتی که نقش در ایجاد این مشکل در کودکان دارد، پوسیدگی دندان های شیری و یا از دست دادن پیش از موعود دندان های شیری و یا مکیدن شصت بعد از سن دو سالگی است. البته که اکثر این عوامل در صورت به موقع مراجعه کردن به متخصص ارتودنسی قابل کنترل و پیشگیری است.


 


انواع مال اکلوژن


 


مال اکلوژن سه نوع در سه سطح متفاوت دارد، که با تشخیص نوع آن ارتودنتیست درمان مناسب را انتخاب میکند.


 


مال اکلوژن کلاس یک


 


این گروه شامل افرادی می شود که دندان هایشان به طور نرمال با هم جفت می شوند و اکلوژن طبیعی دارند.


 


مال اکلوژن کلاس دو


 


افرادی که فک پایینشان کوچک است و دندان های پایین آنها خیلی عقب تر قرار گرفته است و جلو زدگی فک بالا دارند در این گروه قرار دارند


 


مال اکلوژن کلاس سه


 


اگر فک پایین فرد بزرگ باشد و دندان ها نسبت به فک بالا جلوتر قرار گرفته باشند در این گروه قرار می گیرد فک بالای این افراد عقب تر از حالت طبیعی قرار می گیرد.


 


چگونه درمان شویم  و چاره ای بجوییم


 


اولین قدم برای هر پیشرفت و سرانجامی موفق، پیگیری و نهایتا، انتخاب می باشد، برای رسیدن به نتیجه عالی تر، نیاز به بهترین راه و انتخاب است. شما باید سراغ متخصصی بروید که تبحر لازم در امر تشخیص و نهایتا درمان را داشته باشد. بعد از تشخیص مشکل مال اکلوژن ارتودنتیست درمانهای مختلفی را از جمله، نصب براکت ارتودنسی، جراحی فک و استفاده از قالب و یا سیم برای پایداری استخوان فک را برای بیمار در نظر خواهد گرفت.


 


همانطور که بارها گفتیم برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی در آینده و حفظ سلامتی باید درمان به موقع و نزد افراد متخصص انجام دهیم.