loader
کشیدن دندان بهتراست یا درمان ریشه؟
22 اسفند 1397 ساعت 01:05
دندانپزشکی

هرگاه دردی به سراغمان بیاید، به فکر مراجعه به پزشک می‌افتیم تا

کشیدن دندان بهتراست یا درمان ریشه؟



هرگاه دردی به سراغمان بیاید، به فکر مراجعه به پزشک می‌افتیم تا مشکل‌‌مان هر چه زودتر حل شود، اما وقتی صحبت از بیماری‌های دهان و دندان به میان می‌آید، خیلی چنین کاری را انجام نمی‌دهند.


 


عده ای می گویند چون نگران درد و هزینه درمان هستند، به دندانپزشک مراجعه نمی کنند و برخی هم تصور می کنند عوارض درمان های دهان و دندان بیشتر از فوایدش است و بخصوص زمانی که قرار باشد درمان ریشه دندان را انجام دهند، به کلی از این کار پشیمان می شوند. در صورتی که دندانپزشکان همگی بر اهمیت حفظ دندان های طبیعی تاکید می کنند و می گویند داشتن دندان طبیعی حتی پس از درمان های متعدد هم بهتر از کشیدن آن است.


 


همه چیز از پلاک ها شروع می شود



عده ای به اشتباه تصور می کنند برای محافظت از ریشه دندان ها و مقابله با بیماری های ریشه باید اقداماتی عجیب و غیرمعمول انجام داد. از نظر چنین افرادی، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان فقط برای حفظ سلامت سطح دندان هاست و اگر بخواهند ریشه دندان ها را در وضعیتی مناسب نگه دارند، به روش های دیگری فکر می کنند.


 


از بین بردن پلاک های میکروبی به کمک مسواک زدن صحیح و منظم بهترین راه پیشگیری از بروز بیماری های دهان و دندان است.


پلاک میکروبی، لایه ای بیرنگ و چسبنده است که می تواند روی سطوح جونده، نقاط تماس دندان ها با یکدیگر و ناحیه تماس لثه و دندان ها تشکیل شود. با توجه به بیرنگ و چسبنده بودنشان هم براحتی نمی توان آنها را برداشت، اما در صورتی که به طور منظم و به شیوه صحیح مسواک زده شود، پلاک ها جابه جا شده و از تشکیل شدن پیشگیری می شود.


اگر به هر دلیلی این پلاک ها باقی بماند و روی سطوح دندان شکل بگیرد، با مصرف مواد غذایی و تجزیه مواد قندی، اسید تولید می کند. این اسید نیز در مجاورت سطوح ضعیف قرار می گیرد و می تواند بخشی از مینای دندان را حل کند. در طولانی مدت، حلالیت اسیدها هم بیشتر می شود و در نتیجه مجرای باریکی در مینای دندان ایجاد خواهدشد که می گوییم دندان در ناحیه مینا دچار پوسیدگی شده است.


البته با توجه به این که نسج معدنی مینای دندان زیاد است، تا حدی در برابر این اسیدها مقاومت می کند، اما همین که مجرایی به بخش زیرین که همان عاج دندان است باز شود، پوسیدگی خیلی راحت تر پیشرفت خواهد کرد.


با توجه به این که مواد معدنی این ناحیه کم است و همین طور به دلیل مجاری بسیار ریزی که وجود دارد، میکروب ها براحتی می توانند به مرکز یا پالپ دندان برسند و این بخش را هم درگیر کنند. این دندانپزشک با بیان این که پوسیدگی در قسمت عاج هم موجب حساسیت دندان ها نسبت به سرما و گرما می شود، خاطرنشان می کند: اگر در این فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید یا معاینات دوره ای را در نظر داشته و حداقل سالی یکبار نزد دندانپزشک بروید، براحتی می توان پوسیدگی های عاج دندان را تشخیص داد و قبل از این که پوسیدگی به قسمت مرکزی دندان برسد، با پرکردن ساده مشکل را برطرف کرد.