loader
پوسیدگی دندان چیست؟
11 اسفند 1397 ساعت 23:58
دندانپزشکی

پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقال است که با فعالیت میکروبها در سطح دندان آغاز می‌شود

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان بیماری عفونی قابل انتقال است که با فعالیت میکروبها در سطح دندان آغاز می‌شود و در ساختمان آن پیشرفت می‌کند. برای ایجاد پوسیدگی، مواد قندی هم باید در دسترس میکروبها باشند تا عامل خراب کننده ساختمان معدنی، یعنی اسید تولید گردد. در واقع پوسیدگی دندان تخریب بافتهای سخت دندان است. وقتی یک بیماری در اثر فعالیت میکروبها ایجاد شود آن را بیماری عفونی می‌نامند. و اگر بیماری بتواند از محلی به محل دیگر منتقل شود آنرا بیماری قابل انتقال می‌گویند. با تعریفی که از پوسیدگی دندان شد، می‌فهمیم که پوسیدگی می‌تواند از یک دندان به سایر دندانها سرایت کند.
پوسیدگی دندان، شایع ترین بیماری عفونی در میان انسان ها به شمار می رود و گاها تا زمانی که دردی احساس نشود، ما به فکر راه علاج نیستیم.

پوسیدگی به دلیل جمع شدن باکتری و میکروب روی دندان ایجاد می شود و ناگفته پیداست که خوب مسواک نزدن و هم چنین عدم استفاده از نخ دندان که مثل عدم استفاده از کرم های ضد آفتاب، یکی از چالش های سبک زندگی مدرن محسوب می شود، از عوامل تاثیر گذار در پوسیدگی به شمار می رود. وقتی این میکروب ها روی سطح باقی بماند، با ترشح اسید و موادی که موجب آسیب به مینا می شود، فرآیند پوسیدگی آغاز می شود. این پوسیدگی فقط به یک دندان آسیب نمی رساند و موارد مجاور را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

این پوسیدگی معمولاً در شیارهای سطح جونده، سطوح بین دندانی و ناحیه اتصال دندان و لثه که برای رشد میکروب ها بسیار مناسب می باشند، اتفاق می افتد. وقتی که شما یک دندان پوسیده دارید، در محل پوسیدگی، احساس درد، حساسیت به سرما و گرما، مواد ترش و شیرین و تغییر رنگ (قهوه ای تا سیاه) و نرمی خواهید داشت. در موارد شدیدتر ، شاهد ایجاد سوراخ خواهیم بود. همچنین پوسیدگی یکی از عوامل مهم بوی بد دهان می باشد. با این حال، در معاینات و چکاپ دوره ای، اغلب پوسیدگی ها قابل تشخیص هستند. تغییر رنگ، حساسیت، و تصویربرداری با اشعه ایکس از روش ها تشخیص پوسیدگی به شمار می رود.