loader
پروتزهای ثابت و متحرک دندان مصنوعی
10 اسفند 1397 ساعت 23:08
دندانپزشکی

دندان مصنوعی جایگزین متحرکی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که

پروتزهای ثابت و متحرک
دندان مصنوعی
دندان مصنوعی جایگزین متحرکی برای دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود که از پلاستیک یا فلز و به صورت سفارشی تهیه می‌شود تا به خوبی روی لثه‌ها قرار بگیرد. از دندان مصنوعی کامل در صورت از دست دادن تمام دندان‌ها و از دندان مصنوعی تکه‌ای در صورت باقی بودن چند دندان استفاده می‌شود.

انواع دندان مصنوعی
دندان مصنوعی کامل (پروتز کامل)

دندان مصنوعی کامل به دو صورت “معمولی” یا “فوری” تهیه می‌شود. دندان مصنوعی معمولی پس از کشیدن دندان‌ها و التیام یافتن لثه‌ها، تقریباً ۸ تا ۱۲ هفته بعد از کشیدن دندان‌ها در دهان قرار داده می‌شود.
اما دندان مصنوعی فوری از قبل تهیه می‌شود و به محض کشیدن دندان‌ها در دهان قرار می‌گیرد تا بیمار در زمان انتظار برای التیام یافتن لثه‌ها بدون دندان نباشد. البته چون استخوان‌ها و لثه‌ها به مرور زمان، به ویژه در زمان التیام یافتن منقبض می‌شود، نقطه ضعف دندان مصنوعی فوری این است که در این مدت به دستکاری و تنظیم بیشتری نیاز دارد. بنابراین دندان مصنوعی فوری معمولاً راه‌ حلی موقتی است که تا زمان تهیه دندان مصنوعی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دندان مصنوعی تکه‌ای (پروتز پارسیل)

دندان مصنوعی متحرک پارسیل معمولاً از دندان مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی صورتی یا همرنگ لثه تشکیل می‌شود که به بدنه فلزی متصل می‌شود. این بدنه فلزی دندان مصنوعی را در جای خود نگه می‌دارد. دندان مصنوعی تکه‌ای در صورتی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشد. دندان مصنوعی پارسیل، ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و در عوض قلاب با اتصال‌های داخلی به دندان یا روکش‌های کناری متصل می‌شود.

روش ساخت دندان مصنوعی
روند ساخت دندان مصنوعی سه تا شش هفته طول می‌کشد و در چند جلسه انجام می‌شود.

• چند قالب از فک گرفته می‌شود و اندازه‌گیری‌های لازم از چگونگی ارتباط فک‌ها با هم و فضای بین آنها انجام می‌شود.
• مدل گچی، مومی و یا الگوهای پلاستیکی به دقت تهیه می‌شود. بیمار این مدل را چند بار امتحان می‌کند، اندازه، رنگ و شکل دندان مصنوعی پیش از قالب‌گیری و تراش نهایی بررسی می‌شود.
• دندان مصنوعی نهایی قالب‌گیری و تهیه می‌شود.
• دستکاری در صورت لزوم انجام می‌شود.

ممکن است بیان بعضی واژه‌ها پس از قرار دادن دندان مصنوعی در دهان دشوار ‌شود، در چنین شرایطی سعی کنید واژگان دشوار را بلند تلفظ کنید. با تمرین کردن و به مرور زمان به صحبت کردن با دندان مصنوعی عادت می‌کنید.

اگر دندان مصنوعی هنگام حرف زدن صدا می‌دهد، با دندانپزشک تماس بگیرید. احتمال دارد دندان مصنوعی گاهی هنگام خندیدن، سرفه کردن یا لبخند زدن دربیاید. دندان مصنوعی را با فشار ملایم رو به پایین و قورت دادن آب دهان جابجا کنید. در صورت رفع نشدن مشکلات با دندانپزشک تماس بگیرید.