loader
پلاسما در دندانپزشکی
21 بهمن 1397 ساعت 17:45
دندانپزشکی

پلاسما انواع مختلفی دارد که با توجه به نحوه قرار گیری الکترود ها، ......

پلاسما در دندانپزشکی




پلاسما، حالت چهار ماده



پلاسما حالت چهارم ماده است. به دلیل رفتار های خاصی که گاز یونیزه شده (پلاسما) از خود نشان می دهد، آن را حالت چهارم ماده در نظر می گیرند. هر گاه گازی به اندازه کافی گرم شود و یا در معرض یک میدان الکتریکیقوی قرار گیرد،اتم های آن برانگیخته می شوند و الکترونها با انرژی جنبشی بالایی شتاب می­گیرند و با اتم­ها و مولکول­های گاز برخورد می­کند و الکترون های بیشتری آزاد می­گرددکه باعث یونیزاسیون و ایجاد پلاسما می شود.



پلاسما انواع مختلفی دارد که با توجه به نحوه قرار گیری الکترود ها، شدت انرژی پتانسیل الکتریکی و شرایط  محیطی که پلاسما تشکیل می شود می توان انواع مختلف پلاسما را ایجاد نمود. در پلاسمااتمها به حالت برانگیخته قرار دارند و الکترونهای آزاد، گونه های فعال و یونهای فراوانی در محیط پلاسما وجود دارند که این عوامل سبب شده اند که پلاسما کاربرد های فراوانی در علم پزشکی داشته باشد و تاکنون انواع مختلف پلاسما برای کاربرد های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.



پلاسمای اسپارک یا گرم (Spark Plasma):



این نوع پلاسما در نتیجه ایجاد شکل خاصی از اختلاف پتانسیل بالا بین الکترود و سطح پوست ایجاد می شود. علیرغم بالا بودن دمای این نوع پلاسما، با توجه به اینکه به صورت کنترل شده توسط دستگاه ایجاد می شود تنها باعث ایجاد میکروبرن (micro burn) روی سطح پوست شده که به لایه های زیرین پوست نفوذ نمی کند و کاربردهای فراوانی در جوانسازی پوست و زیبایی دارد.



پلاسما جت سرد (Cold Plasma Jet) :



این نوع پلاسما در نتیجه ی اعمال اختلاف پتانسیل بالا به جریان گاز بی اثر مانند هلیوم که در حال عبور از نازل پلاسماجت است، تشکیل می شود. از آنجایی که دمای پلاسماجت در حدود دمای اتاق است (25-35 درجه) به آن پلاسماجت سرد گفته می شود. جریا ن گاز یونیزه شده در این نوع پلاسما حاوی الکترون ها یون ها و گونه های فعال بسیاری می باشد که تا کنون در کاربردهای پزشکی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است.



پلاسمای FEDBD(Floating Electrode Dielectric Barrier Discharge):



این نوع پلاسما در نتیجه ی اعمال اختلاف پتانسیل بالا به الکترودی که توسط یک لایه ی دی الکتریک پوشانده شده است بین سطح دی الکتریک و سطح پوست ایجاد می شود. به دلیل وجود سد دی الکتریک روی الکترود، پلاسمای ایجاد شده در این حالت نیز افزایش دمایی ندارد و جزو پلاسماهای سرد دسته بندی می شود. این نوع پلاسما نیاز به جریان گاز نداشته و به دلیل یونیزه کردن مولکول های هوا، یون ها و گونه های فعال بسیاری ایجاد می کند که در کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.