loader
علل مؤثر بر موفقیت ایمپلنت دندان
22 اسفند 1397 ساعت 01:42
ایمپلنت

زمانی که به دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت دندان مراجعه می‌کنید ممکن است

چه عواملی بر میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان تأثیر دارند؟



زمانی که به دندانپزشک برای کاشت ایمپلنت دندان مراجعه می‌کنید ممکن است از پزشک درباره میزان موفقیت جراحی ایمپلنت خود بپرسید. میزان موفقیت عمل ایمپلنت بدان معناست که به احتمال چند درصد ایمپلنت کاشته شده به طور دائم به استخوان فک شما متصل می‌شود. در جواب به این سؤال، پزشک نمی‌تواند به طور دقیق عددی را گزارش کند زیرا میزان موفقیت عمل ایمپلنت دندان در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه، به آن‌ها اشاره می‌کنیم:


 


سیگار کشیدن: سیگار کشیدن عاملی است که به میزان قابل توجهی بر روی روند بهبود شما بعد از عمل تأثیر می‌گذارد و شانس موفقیت‌آمیز بودن عمل ایمپلنت را کاهش می‌دهد. اگر سیگاری هستید و قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید، بهتر است به منظور افزایش شانس موفقیت نتیجه عمل، ۶ ماه قبل از عمل خود، سیگار کشیدن را ترک کنید.



ساختار استخوانی: داشتن استخوان‌های سالم و محکم یک نیاز اساسی برای انجام عمل جراحی ایمپلنت است. در جلسه ارزیابی اولیه، میزان تراکم و استحکام استخوان فک شما بررسی می‌شود. میزان ثبات ایمپلنت دندانی به توانایی استخوان فک جهت اتصال به ایمپلنت تیتانیومی بستگی دارد. تأخیر در انجام عمل ایمپلنت به جهت ترس و هزینه، کار اشتباهی است. زیرا هر چه زمان بیشتری بگذرد، استخوان فک شما بیشتر تحلیل می‌رود (آتروفی فک) و شانس پذیرش ایمپلنت توسط آن کاهش می‌یابد. اگر مشخص شود که کیفیت استخوان‌های شما برای حمایت از ایمپلنت دندان کافی نیست، روش‌های مختلفی برای پیوند استخوان وجود دارد که احتمال استخوان‌سازی را افزایش می‌دهند و امکان قرار دادن ایمپلنت را برای شما فراهم می‌کنند.



تکنیک جراحی: چگونگی انجام کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک یک عامل کلیدی دیگر در موفقیت‌آمیز بودن نتیجه عمل است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که انجام مراحل عمل کاشت در جلسات با فاصله زمانی مناسب، صبر کردن به مدت چند ماه برای بهبود ناحیه و سپس قرار دادن ایمپلنت، شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید تا کاشت ایمپلنت را برای شما انجام دهد، مطمئن شوید که آناتومی لثه و فک شما را به خوبی بررسی کند تا بتواند طرح درمانی مناسبی را جهت رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، ارائه کند. مطالعه‌ای که به مدت ۵ سال بر روی بیماران متقاضی ایمپلنت در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، نشان داده است که انتخاب درست بیمار و طرح درمان به همراه استفاده از پروتز مناسب و رعایت اصول جراحی درصد موفقیت عمل را بالا می‌برد. همچنین در مطالعه‌ای که توسط سونال ریکار و همکارانش در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت، نشان داده شد طول و قطر ایمپلنت علاوه بر سن، کیفیت استخوان و ناحیه ایمپلنت بیمار بر میزان موفقیت عمل تأثیر بسزایی دارد.



رژیم غذایی: چگونگی غذا خوردن و نوع رژیم غذایی پس از عمل جراحی، نقش مؤثری در سلامت ایمپلنت دارد. توصیه می‌شود که بیماران از غذاهای نرم استفاده کنند و سعی کنند تا سه ماه بعد از عمل جراحی (یا بیشتر با توجه به نظر پزشک) از جویدن با ناحیه جراحی شده، پرهیز کنند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای سلامت کلی بدن نیز مفید است و به روند بهبود کمک می‌کند.



بهداشت دهان و دندان: حفظ بهداشت دهان و دندان بعد از عمل کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و شستشوی دهان با دهانشویه احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد و به استحکام ایمپلنت کمک می‌کند.