loader
ایمپلنت دندان چه تفاوتی با دندان طبیعی دارد؟
22 اسفند 1397 ساعت 01:40
ایمپلنت

ایمپلنت دندان، پایه فلزی از جنس تیتانیوم است که با بافت بدن سازگاری دارد و

ایمپلنت دندان چه تفاوتی با دندان طبیعی دارد؟


 


ایمپلنت دندان، پایه فلزی از جنس تیتانیوم است که با بافت بدن سازگاری دارد و جراح دندانپزشک آن را در داخل استخوان فک قرار می‌دهد و همانند ریشه دندان عمل می‌کند. ایمپلنت بهترین روش جایگزینی دندان از بین رفته است. یکی از اهداف اصلی دندانپزشکی این است که شکل و عملکرد ایمپلنت همانند دندان طبیعی باشد. با این حال، ایمپلنت دندان با دندان طبیعی تفاوت‌هایی دارد.


 


تفاوت‌های ایمپلنت و دندان طبیعی



تفاوت اصلی بین دندان طبیعی و ایمپلنت‌ در نحوه قرارگیری آن‌ها در دهان است. ایمپلنت‌ها در داخل استخوان فک قرار می‌گیرند و طی روند استخوان‌سازی، جزئی از استخوان فک می‌شوند. در حالی که دندان‌های طبیعی جز استخوان فک نیستند بلکه توسط الیاف اطراف لثه و رباط‌های موجود در این ناحیه، در داخل دهان قرار گرفته‌اند.


 


تعداد عروق در اطراف ایمپلنت نسبت به دندان طبیعی کمتر است در نتیجه، ایمپلنت‌ها از میزان خونرسانی، حمایت زیستی و دفاع محدودتری برخوردارند. به همین دلیل، نیاز به دریافت مواد بازسازی کننده توسط دندانپزشک دارند.


 


دندان‌های طبیعی دارای چند ریشه بوده در حالی که ایمپلنت‌ها شامل یک پایه فلزی ثابت در داخل استخوان فک هستند.


 


ایمپلنت‌ها از نظر ساختاری به دلیل اینکه داخل استخوان فک قرار گرفته‌اند، حساسیت بیشتری نسبت به دندان طبیعی در مواجهه با باکتری‌ها دارند. در صورت رعایت نکردن اصول بهداشت دهان و دندان، خطر التهاب لثه و از بین رفتن استخوان فک در ایمپلنت وجود دارد.