loader
سفید کردن دندان، از بلیچینگ تا لمینت
20 بهمن 1397 ساعت 15:38
بلیچینگ

برای سفید کردن دندان ها که در اصطلاح پزشکی به بلیچینگ معروف است از .....

بلچینگ دندان

برای سفید کردن دندان ها که در اصطلاح پزشکی به بلیچینگ معروف است از یک ماده مؤثر سفید کننده که بر روی مینای دندان عوارض سوء و مخرب نداشته باشد استفاده می شود و روشهای مصرف این ماده بر روی دندان باعث تغییراتی در روشهای درمانی آن شده است.



در برخی از نقاط یا نواحی رنگ پریده بر روی سطح دندان که به دلیل مشکلات ساختاری در مراحل تشکیل دندان بوجود آمده است یا نشان دهنده مراحل اولیه پوسیدگی دندانی است یا نواحی رنگی به دلایل مشکلات و شرایط حین رشد بیمار، از این روش درمانی نمی توان بهره برد.



سفید کردن دندان، از بلیچینگ تا لمینت!



دو روش کلی برای سفید کردن دندان وجود دارد: در روش اول بیمار می تواند در منزل بعد از قالب گیری توسط دندانپزشک و درست کردن قالبهایی متناسب با قوس فکی و آموزش نحوه استفاده آن، ماده مؤثر را درون قالب قرار داده و بر روی دندان ها به مدت معینی در طول روز قرار دهد. این روش بین یک تا چهار هفته و بطور میانگین سه هفته طول می کشد و پس از طی این مدت، دندان ها درجاتی سفیدتر می شوند.



روش دوم: در مطب دانپزشک با انواع دستگاههای تاباننده نور بر روی ماده مؤثر سفید کننده که حاوی گیرنده های نوری است عمل سفید کردن دندان ها را انجام می دهد.



نوع دیگر سفید کردن دندان ها در مطب، بدون کاربرد دستگاههای مولد نور یا لیزر است که صرفاً ماده مؤثر سفید کننده پس از آماده سازی، بر روی دندان ها قرار گرفته و در مدت زمان کمتر از یک ساعت، اثر سفیدکنندگی خود را اعمال می نماید. در روشهای سفید کردن دندان ها در مطب، ممکن است نیازبه تکرار درمان در یک یا چند جلسه دیگر باشد و در همان جلسه اول نتیجه مطلوب حاصل نشود.



معایب و مزایای سفید کردن دندان ها را بشناسید



شاید مهم ترین مزیت استفاده از این نوع درمان ها ارتقای زیبایی فرد در هنگام لبخند و در برخی افراد افزایش اعتماد به نفس آنها در روابط اجتماعی است، اما جالب است بدانید که سفید کردن دندان ها با معایب و عوارض جانبی نیز می تواند همراه باشد.



سفید شدن و تغییر رنگ دندان ماندگار نیست و بعد از مدتی، رنگ دندان به رنگ اولیه آن نزدیک می شود که می تواند باعث بروز تحریکات عصب دندان و افزایش حساسیت در دندان ها شود.



عادات غذایی بیمار از جمله مصرف مواد غذایی رنگی نظیر چای، قهوه، نوشابه های رنگی، استعمال دخانیات و عدم رعایت دقیق بهداشت دهانی می تواند عامل زودتر از دست دادن نتایج درمان سفید کردن دندان ها باشد.